divendres, 19 de juny de 2009

Català per a japonesos

A la xarxa hi ha, com en el món, pàgines per tot i també per a tothom. Al Japó nosaltes tenim coneixement d'un Centre Català de Kansai, però aquest recurs que us presentem diríem que no surt d'allà mateix. Es tracta d'una pàgina amb una compilació gramatical, lèxica i de diàlegs per aprendre català per a japonesos. L'Aprèn català, de Pepi Valderrama, segurament pot ser interessant per més d'un que per circumstàncies de la vida us trobeu de cares amb aquesta cultura tan llunyana a la nostra.

La pàgina no té massa interacció dels usuaris -només hi poden deixar comentaris-, però està molt ben estructurada i per nivells inicials pot ser molt útil, sobretot si tenim en compte la distància que hi ha entre les dues llengües.

divendres, 12 de juny de 2009

Cap on ens porta la universitat?



Al novembre va tenir lloc el cinquè seminari internacional del la Càtedra UOC UNESCO en e-Learning, però ara ens arriben aquests deu minuts de vídeos que sintetitzen de manera força entenedora la conferència de Tim Unwin, Royal Holloway University of London, sobre les dificultats d'aplicació de les TIC en països en desenvolupament. Però el més interessant, potser per a l'àmbit al qual es dedica el nostre professorat, són les reflexions al voltant de l'ensenyament universitari i l'ús de les TIC:

  • quin tipus d'ús es fa de les TIC a la universitat?
  • se n'exigeix una anàlisi crítica? s'arriben a resoldre problemes?
  • estem educant amb les TIC (o sense) per constuir un món millor o per crear necessitats en l'ús d'eines tecnològiques de grans multinacionals?

dimecres, 10 de juny de 2009

Adaptar-se o morir

El títol d'aquesta entrada és dràstic, però així de clar ha estat aquest matí Ismael Peña López en la seva conferència titulada Darwin a la societat de la informació: adaptació (i beneficis) o extinció.

Per fer-vos una síntesi centrada en els aspectes que com a professorat del segle XXI ens poden interessar, direm que cal tenir en compte que estem vivint un canvi en la societat en què la informació, el coneixement, ha deixat de ser un bé escàs i ha passat a estar en mans de tothom, no només en les d'una minoria especialitzada, tot això gràcies a Internet.

Així, tenim un coneixement compartit que flueix, contràriament a una estructura jeràrquica, basada en l'autoritat escrita i reduïda, com la del passat. L'educació, el model educatiu, no pot oblidar aquesta estructura passada i segurament tampoc ho ha de fer, però la pregunta que ens hauríem de fer és: ¿com podem utilitzar en benefici nostre (comunitat docent/personal especialitzat en educació) l'accessibilitat oberta i a baix cost del coneixement que ens ofereix internet?

Si hi ha un nou model d'aprenentatge i coneixement aquest és la xarxa, mentre algunes empreses (discogràfiques...), formes tradicionals de distribució de coneixement (el diari, les revistes...) desapareixeran, l'escola, la universitat s'hi haurà d'adaptar. Com? Potenciant la formació en noves tecnologies, l'anomenada alfabetització digital, i fent polítiques que creïn la necessitat d'adaptar-se progressivament a aquest nou model, en el qual ja hi estem ficats de ple.

Teniu la presentació completa en el següent enllaç, bones reflexions!

dimarts, 9 de juny de 2009

Perfeccionant els mapes

Avui no puc estar-me d'afegir alguna coseta al post del divendres passat. Posant-me al dia, que ja tocava, he trobat aquest enllaç interessant en el bloc de l'Enric Serra, Aprendre llengües, que us recomano vivament.

Es tracta de Lexipedia un mapa o potser diria més aviat una xarxa del camp semàntic de la paraula que escrivim. Si els exemples del divendres eren més aviat per fabricar-nos-els nosaltres, aquest funciona automàticament i és força complet -si en voleu llegir una valoració més extensa em remto a l'Enric. Crec que les aplicacions didàctiques que pot tenir una eina com aquesta són molt variades. Ara només falta que algun dia el tinguem en català! Algu s'hi anima?

dilluns, 8 de juny de 2009

Seminaris de didàctica de la llengua a Barcelona

Per si sou per Barcelona potser us interessaran aquests dos seminaris que s'impateixen aquests dies aquí.

Un d'ells és a càrrec de la Dra. Danièle Moore de la Simone University de Vancouver amb el títol "Learning in our multilingual schools". El curs analitzarà l'ensenyament de llengües en societats multilingües i bilingües des d'un de vist tant pedagògic com sociològic. Aquest seminari tindrà lloc des d'avui fins al dia 11 de juny.

El segon que trobem referenciat a la Xarxa Llera, es titula "Second Language Acquisition Seminar: Current issues in task based language teaching" i serà a càrrec de Michael H. Long de la Universitat de Maryland (EUA). Aquest seminari tindrà lloc el 18 de juny a la UPF, per apuntar-vos-hi faciliten aquest correu: pilar.avello@upf.edu.

divendres, 5 de juny de 2009

Mapes per ordenar conceptes


Si busquem a la Wikipedia 'mapa mental' ens apareix que és una tècnica popular inventada per Tony Buzan, amb copyright i tot (Mind Mapping®). El cert és que els mapes mentals, tècnica força utilitzada per tots nosaltres ja sigui per estudiar vocabulari o ensenyar-ne, és una eina que gràcies a internet ens permet fer veritables filigranes.

Una bona aplicació didàctica d'aquests mapes la podeu trobar en aquest projecte sobre TIC i projectes europeus. Entre altres coses, l'article remarca la utilitat d'aquests mapes per despertar la part creativa individual de l'alumnat, fet que aporta un aprenentatge significatiu dels conceptes que s'hi treballen.

Així doncs, buscant per la xarxa i llegint per aquí i per allà hem trobat aquestes dues pàgines que fan mapes a l'instant. Una més senzilla, Text2MindMap; una altra de més sofisticada, Exploratree.