dimecres, 26 de maig de 2010

Idees concretes per a aplicacions concretes

Ja fa uns dies que ens anem trobant documents Scribd sobre com utilitzar per a l'ensenyament algunes xarxes socials de les més conegudes, com ara Facebook o Twitter.

Primer cal que dediquem dues ratlles a Scribd, el youtube dels articles, diríem. Pots pujar-hi articles, compartir-los amb els teus amics, deixar-hi comentaris, té un top ten i també totes les facilitats per a estudiants i professors, amb categories especials per a aquests grups ja creades i també amb la possibilitat de crear grups privats. Molt en sintonia amb l'open access, filosofia de la qual esperem parlar ben aviat en una altra entrada.

Els articles que hem anat trobant als blocs que llegim habitualment (elcaparazon, el blog de Javier o el Free Technology for Theachers) sobre maneres de fer servir el facebook i el twitter a les aules. Us en deixem algunes mostres perquè veieu idees d'altres que també us poden servir.

100 formas de usar las redes sociales en educación

El proyecto Facebook y la posuniversidad

dijous, 20 de maig de 2010

Avatars i caps que fem parlar

Fa temps ja vam presentar algun programari basat en la lingüística computacional de reconeixement de veu i repetició. Avui en volem parlar també, però aquest cop, el producte està més evolucionat i permet més opcions. Estem parlant de Voki.

Aquesta aplicació permet la construcció d'avatars personalitzats, des de siluetes infantils, fins a personatges famosos customitzats o rostres semblants als nostres. Sigui com sigui, és una forma d'apropiar-se de la màquina des de bon començament. Després permet també la funció de fer-li dir el que vulguem a força llengües (català, basc, incloses) o enregistrar la nostra veu i penjar-ho després a qualsevol web, ja que ens dóna el codi html per incrustar-lo.

Entre les aplicacions didàctiques que se us poden ocòrrer us en fem arribar algunes més penjades a Teachers.tv, entre les millors: la motivació dels estudiants, el fet que es puguin autoavaluar després o la plasticitat de l'eina.








Cal millorar l'entonació...

dimarts, 18 de maig de 2010

Selecció de professorat de català a l'exterior

A partir del 19 de maig, demà, comença el termini de presentació de sol·licituds per a la convocatòria de selecció de professorat de català a les universitats de fora del domini lingüístic de la llengua catalana per al curs 2010-2011 organitzada per l’Institut Ramon Llull.

Amb aquesta convocatòria s’inicia el procés de selecció dels futurs professors de català a les universitats en què la plaça ha quedat vacant, entre les quals s’inclouen universitats d’Alemanya, Cuba, Estat espanyol, Estats Units, Federació russa, França, Índia, Irlanda, Itàlia, Regne Unit i Sèrbia.

El termini de presentació de sol·licituds és del 19 de maig al 2 de juny de 2010.

Caldrà que les persones aspirants emplenin el formulari en línia disponible al web de l’Institut Ramon Llull, on hi ha també les bases de la convocatòria, i adjuntar la documentació requerida.

dilluns, 17 de maig de 2010

Jo també vaig anar a la Universitat

Al blog de la UOC sobre E-Learning citen un article publicat ara ja fa uns mesos al NYT de Katie Hafne, An Open Mind. L'article, força extens, tracta sobre com ha influït l'obertura de continguts universitaris a plataformes d'intercanvi i col·laboració d'internet.
En concret comença parlant del cas del M.I.T. que ja fa deu anys que va posar en marxa l'OpenCourseWare o també de l'Open University de l'Apple U amb més de 1oo milions de descàrregues. Tot i això, l'article reflexiona sobre el cost de posar a la disposició de tothom aquest material, els recursos que cal dedicar-hi també són milionaris.
A més, també s'han de reconèixer els esforços per explicar una matèria d'una manera que soni diferent, per captar més alumnes o simplement per no caure en tòpics, si la lliçó queda enregistrada el professor hi pensa dues vegades. Ho podeu veure en uns exemples també penjats a l'article. L'altre fet innovador són els seguidors, entre ells gent que no té accés a una formació universitària, ja sigui per diners o per temps. En aquest sentit, es tracta d'una de les anomenades tecnologies disruptives, ja que hi ha hagut un canvi radical en què podem accedir a la universitat i a continguts especialitzats. Finalment, també cal fer una reflexió sobre la importància del seguiment per part del professor. Els cursos oferts amb tasques per als estudiants són el que després també reverteixen més en l'assimilació de continguts. En aquest sentit, l'article cita la Peer to Peer University, que inclou comunitats de discussió que fomenten l'intercanvi d'idees, més enllà dels continguts en línia.
Totes aquestes innovacions són aspectes que obren nous horitzons en l'ensenyament universitari i que ens fan pensar que els continguts que abans havien estat confintats a un territori, a una societat concreta, ara es poden expandir fins a límits insospitats fa 20 anys. Només ens queda posar-nos més optimistes i dir que això és una senyal més que el món no s'acaba i que el saber surt triomfant en aquest segle XXI.

dijous, 13 de maig de 2010

Facebook: una reflexió

Avui llegia al blog de Camon que el Facebook ha anat obrint la seva privadesa segons un estudi de Matt McKeon, un programador d'IBM Research. El 2004, quan es va crear, hi havia poques opcions que es poguessin veure a tot Internet, avui només la data de naixament i les dades del contacte estan ocultes independentment de les opcions que haguem configurat.


L'article es planteja quina és l'evolució de les xarxes socials i si això pot afectar l'ús que companyies comercials en poden fer. Fa només dos dies rebia un correu que anunciava l'obertura del perfil a facebook de la Secretaria de Política Lingüística. Com ho veieu? Crec que la pregunta és més que pertinent, ja que també ens plantegem, per exemple, obrir un grup per als 4cats, producte del qual estem orgullosos i que ens agradaria promocionar en línia més que mai. Però, fins a quin punt és eficaç? Quin impacte té en la institució i en el producte?


A banda, també ens preguntem quin abast han tingut les xarxes a les vostres vides com a docents i si creieu que realment ha estat una eina útil per ensenyar o aprendre llengües en algun moment. Moltes preguntes, però que ens afecten a tots en la mesura que gran part de la població fa servir aquestes eines.

dimecres, 12 de maig de 2010

Del més petit al més gran

Des del blog de Catalans pel Món que alguns dels nostres professors hi escriuen, hem vist aquesta notícia que, sens dubte, és molt bona.

Es tracta de dues pàgines que ha ideat un dels mateixos autors del blog des d'Àmsterdam, Miquel Marzabal, que reuneixen totes les ràdios en català, per una banda, i les televisions en català. Així a Països Catalans.fm hi trobem des de Ràdio Vilafant, fins a Icat.fm, des de Ràdio Nou - València fins a Tarragona Ràdio. El mateix passa amb Països Catalans.tv totes les televisions disponibles online estan enllaçades aquí.

De fet és una opció pràctica per trobar tot junt el que interessa. A més segur que descobriu ràdios i televisions que fins ara no havíeu sentit/vist mai i aquesta també és la gràcia.

dimecres, 5 de maig de 2010

Més revistes en format electrònic


Des de la setmana passada teniu a la vostra disposició algunes de les revistes de més anomenada en versió digital. Una edició no treu l'altra i de fet, els casos dels quals us parlem aporten més possibilitats que el paper.

Estem parlant de les revistes del grup Sàpiens:
Totes quatre tenen continguts en obert i altres que cal registrar-vos per veure'ls, cosa que recomanem si en sou subscriptors de la versió en paper, ja que llavors els avantatges són molt més substanciosos. Els continguts als quals podeu accedir sense registrar-vos-hi són blogs especialitzats i també notícies relacionades amb la temàtica de la revista.

Està prou bé per utilitzar-ho a l'aula com a complement, no trobeu?