dilluns, 28 de febrer de 2011

Aprenentatge informal vs. aprenentatge formal en les II Jornades d'Aprenentatge de Llengües

Olga Esteve i Joan Tomàs Pujolà van escenificar el dijous passat un diàleg prou interessant entre aprenentatge formal i aprenentatge informal. Ens va agradar aquesta presentació ja que plantejava les dicotomies en què es troba qualsevol professor de llengua en aquests moments: com puc integrar dos formes d'aprendre que sempre havien estat molt allunyades una de l'altra, sense perdre'm?, com puc fer servir tot allò que els alumnes aprenen fora de l'aula i portar-ho a l'aula?, faré bé si ho faig o val més que em quedi amb la manera tradicional de fer classe?

Tant Esteve com Pujolà estaven d'acord en un model d'aprenentatge actiu, en què l'alumne faci coses per a aprendre contextualitzades en un entorn real, és el que els gurus ara en diuen Learning by doing, però que els professors de llengües ja fa temps que sabem que funciona. Pujolà amb el seu punt de vista Edupunk, amortit per la formalitat d'Esteve, hi afegia una reflexió que es comença a sentir ara i és que per molta tecnologia que tinguem si no la sabem fer servir de forma creativa i per a finalitats que ens vagin a favor (a favor del docent, de l'aprenentatge dels alumnes i de la gestió de l'aula en definitiva) no ens servirà per res. Així, la conjunció d'aquestes cares de la mateixa moneda confluirien en un model d'ensenyament/aprenentatge en què destacarien aquests punts:
  1. enfocament competencial per tal de produir models de llengua de forma significativa i no descontextualitzada
  2. presa de consciència de l'aprenentatge a través de l'autoavaluació i l'autoconeixement
  3. diferenciar instruir (el que tradicionalment s'ha fet) i capacitar, és a dir, donar les eines perquè l'aprenent les utilitzi de la millor manera possible
  4. corresponsabilitat en l'avaluació i, per tant, també en l'aprenentatge
Això és un resum fet durant la conferència, si voleu la xerrada amb la dramatització inclosa dels dos ponents, la teniu a la web de l'UAB.

Els grups de treball que van tenir lloc després, lligats a través del grup de twitter sdljornades i amb l'etiqueta #2jal, van ser una bona eina per treballar en grups, però connectats. Van sortir idees interessants sobre la importància de la motivació de l'alumnat per tal d'aprendre una llengua i de com algunes eines de l'entorn habitual d'aquest alumnat ens poden ajudar. Podeu consultar totes les converses en aquest twitter

Demà parlarem de la sessió del divendres 25 de febrer. Si hi vau assistir i ens en voleu dir la vostra, estem disposats a parlar-ne!

dijous, 24 de febrer de 2011

II Jornades d'Aprenentatge de Llengües a la UAB

Avui i demà tindran lloc a la UAB les II Jornades d'Aprenentatge de Llengües a la UAB, organitzades pel servei de llengües d'aquesta universitat i la DGPL, a més de la col·laboració de Linguamón. Hi anirem a treure el cap i us mantindrem informats del que hi haguem vist. De moment el programa ens agrada que facin incidència a "la innovació que s'ha produït en les tecnologies de la informació i la comunicació en aquests últims temps ha entrar de ple en ell món de la formació i l'aprenentatge."

Entre els ponents hi ha Olga Esteve (UPF) i Joan Tomàs Pujolà (UB), que avui parlaran de la dicotomia entre aprenentatge formal i informal i, demà, Enric Serra (UAB), Carme Bové i Joan Vilarnau (CPNL), Carles Bellver (UJI) i Isamel Peña-López (UOC), faran conferències sobre aprenentatge de llengües amb relació a la xarxa. A banda, també tindran lloc dos grups de treball, que esperem que siguin ben profitosos.

Us en mantenim informats i esperem els vostres comentaris i hi aneu!

dilluns, 21 de febrer de 2011

Cursos universitaris oberts per a tothom

Una de les coses que més ens agrada de la febre de l'esperit col·laboratiu són els continguts en línia de moltes universitats de prestigi com Stanford, Yale, MIT i des de fa pocs dies també NYU.

Paral·lelament també hi ha la feina lloable de Open Culture que recull més de 350 cursos de diferents universitats, a més de podcasts, audiollibres, pel·lícules, ebooks i llibres de text. Les temàtiques són diverses, des de l'A d'arquitectura, fins a la S de sociologia!

La col·laboració, però, no s'està limitant només a aquestes pàgines més o menys conegudes (iTunesU, en seria una altra), sinó que diversos projectes van sortint aprofitant aportacions de tot un equip docent. En són exemples els citats a l'Informe Horizon 2010:


  • Comunitats de pràctica com la de la University Trinity per dipositar treballs acadèmics i compartir-los.
  • OpenLearn de l'Open University del Regne Unit té materials oberts per tothom i permet, a banda de treballar-los autònomament, també inscriure's a grups d'estudi que treballin aquests continguts.
  • Creative Commons també té continguts educatius en línia per treballar-hi, compartir-los i adaptar-los en alguns casos. 
  • Teachers Without Borders: es tracta d'un portal que té com a missió millorar el benestar humà a través de desenvolupament professional a escala mundial. Per fer-ho posa a l'abast de tot aquell que s'hi registri: comunitats de pràctica, recursos, cursos en línia, podcasts i enllaços
  • Folksematic: també ofereix més de 110.000 recursos per compartir, recomanar o col·laborar-hi. 

Finalment, i ja amb un projecte més concret ens parlen també de Looking for Whitman en què participen més d'una universitat i que es nodreix d'aportacions tant d'estudiants com d'experts entorn de la figura d'aquest gran poeta. Un bon projecte d'innovació pedagògica que rep el suport de The National Endowment for the Humanities. Ens cau la baba amb projectes com aquest, ens queda molt camí.

dijous, 17 de febrer de 2011

Evernote, Dropbox i Google Aps

Aquestes tres aplicacions es basen en una idea força simple, però que ens fa la vida molt més fàcil a l'hora de compartir coneixement i col·laborar per crear-ne de nou.

Es tracta de Dropbox, Google Aps i Evernote. Totes tres aplicacions fan que el nostre escriptori sigui online i que sigui més fàcil compartir documents amb altres usuaris. Vejam algunes especificitats de cadascuna:


  • Dropbox: permet compartir documents i desa sempre totes les versions d'una manera pràctica. A més també ajuda a sincronitzar dos ordinadors automàticament. Qui fa servir encara discos? Charlie Wite de Mashable us en dóna més idees aquí
  • Evernote: permet compartir documents i etiquetar-los amb categories diferents. Permet triar el grup de persones amb qui volem compartir i té diferents nivells de privadesa. A més, permet pujar-hi vídeos, fotografies i també veu. És un complement que es comença a utilitzar força a les aules i molts n'hi treuen força suc, Michael Cruz dins el blog d'Evernote ens dóna 10 idees per treballar amb Evernote a classe. 
  • Google Aps for Education: crec que és el més complet de tots tres, ja que no es limita als escriptoris, sinó que també fa cap al correu, el calendari i fins i tot web, sense parlar de la senzillesa per recopilar notes i intercanviar plantilles.
Us deixem un petit vídeo per acabar d'aclarir com funcionen aquestes aplicacions, esperem els vostres comentaris, en feu servir alguna?


    dimarts, 15 de febrer de 2011

    25 eines web 2.0 per a ensenyament

    Aquest és el títol d'un interessant article de David Kapulear que ja vam guardar no fa gaire al Diigo i que exposa un top 25 d'aplicacions interessants per a l'ensenyament. Volem aquí citar les que ens agraden més i que ens expliqueu si les feu servir vosaltres. Per a la resta us convidem a llegir l'article.

    • Google Aps: les aplicacions de Google posades a l'abast de qualsevol centre educatiu. Tot un món per explorar amb tecnologia Google al vostre servei. 
    • Glogster: pòsters interactius per presentacions i exercicis amb ordinador. Versatilitat i imaginació!
    • Weebly: fer una pàgina web del vostre centre o curs de manera fàcil. 
    • Animoto: presentacions en vídeo i música per a les vostres classes, per alumnes a qui costi atreure l'atenció. 
    • Zoho Wiki: es tracta d'una comunitat també pensada per a educadors que vulguin fer intranets d'estudiants amb eines col·laboratives en xarxa com docs, presentacions o aplicacions més desenvolupades a partir d'rss o widgets. Molt semblant a Google Aps, però potser més encarat a secundària i primària. 
    •  Zimmer Twins: dos germans estan a la nostra disposició per fer-los fer el que volguem amb la nostra imaginació i unes senzilles eines. Podeu treballar l'ortografia d'una manera imaginativa o involucrar els vostres alumnes en un divertida història d'animació. 
    • Symbaloo: es tracta d'un Entorn Personal d'Aprenentatge (PLE) creat per i per a professors. Els estudiants poden fer-se el seu escriptori a partir de projectes, fonts consultades habitualment i projectes ja lliurats, per exemple. A més poden continuar accedint-hi un cop han deixat el centre d'estudi. 
    • Zunal:  aplicatiu per fer webquests i també per compartir-les. 
    • Magic Studio: aplicatiu per fer diapositives interactives, amb zoom, línies temporals i tests senzills. A més té força recursos en línia que podeu utilitzar com a base. 
    • Museum Box: es tracta d'un aplicatiu per fer caixes personalitzades amb fotos, vídeos, textos, enllaços, etc. per a un personatge concret o sobre un tema concret. Una eina imaginativa i educativa alhora. 
    Ja ens direu si les feu servir o si en sabeu d'altres!