dimarts, 17 de maig de 2011

Dades estadístiques i de retruc sociolingüístiques

Ja fa uns mesos, el febrer, la Generalitat de Catalunya posava en obert a través de Google Public Data Explorer les dades estadístiques comarcals recollides per l'Indescat.

Aquesta iniciativa de Google, per una banda, com de la Generalitat, per l'altra, indica una clara voluntat per a la transparència de dades i per l'obertura de l'accés a la informació per a recercadors i professionals. Google ho explica molt bé en la pàgina de presentació:
The Google Public Data Explorer makes large datasets easy to explore, visualize and communicate. As the charts and maps animate over time, the changes in the world become easier to understand. You don't have to be a data expert to navigate between different views, make your own comparisons, and share your findings.
Això és precisament el que ens trobem quan consultem les dades comarcals que ara tenim a l'abast i que ens poden fer una idea de qüestions relacionades amb la societat i més concretament amb la sociolingüística com aquesta:

 

dimarts, 10 de maig de 2011

Trend topics i energia twittera

Avui veient un dels trend topics del dia, ens hem preguntat si no és també això una eina que se'ns pot girar al nostre favor en cas que fem servir el twitter a l'aula.

Estem parlant de l'etiqueta #tresparaulesquefoten que ha senyalat des d'ahir aportacions d'usuaris anònims al Twitter sobre tres coses que ens empipen: des de la política fins a la vida quotidiana. Al 3cat24 s'hi recollia la notícia i també ens anunciaven que ja hi ha algú que n'ha fet una crònica, janquim, del mateix 3cat24, n'havia fet la crònica a aquest Storify que us deixem al final.


Llegint les diverses ocurrències dels espontanis es pot fer una bona radiografia del país ('ara no toca!'), però també de la llengua, d'expressions aparentment buides ('Ja estàs dormint?'), d'expressions plenes de sentit ('Tunel de peatge'), d'expressions que volen dir una cosa i semblen una altra ('Ja et trucarem'). Un bon exercici cultural i sociolingüístic. Per un no catalanoparlant introduir-se a la conversa no deu ser fàcil, però provar-ho pot ser un bon aprenentatge de síntesi, de coneixement de la cultura meta i d'aprofitament de les eines tecnològiques que nodreixen l'actualitat (i d'alguna cosa més que ens deixem).

Per cert, us recordem que ja som a twitter: @IRLlull!


divendres, 6 de maig de 2011

La mirada experta. Ensenyar i aprendre llengües

El proper dia 1 de juny tindrà lloc la primera jornada entorn a l'ensenyament de llengües organitzades per Linguamón i el Centre de Suport a la Innovació i Recerca Educativa en Llengües.

La jornada se celebrarà a Barcelona i comptarà amb la presència de Daniel Cassany, Glòria Bordons, Neus Figueres, Teresa Navés, Oriol Guasch i Juli Palou que parlaran sobre temes relacionats amb la literatura i l'ensenyament de llengües, les noves tecnologies, l'avaluació o el plurilingüisme, entre altres. Us hi podeu inscriure fins al 24 de maig a través del web del CIREL.

Hi assistirem i us en mantindrem informats per tots aquells que ens seguiu i que no hi podreu anar.

dimarts, 3 de maig de 2011

Portfolis basats en blogs

Una de les eines perquè els nostres estudiants puguin anar configurant un portfoli amb les característiques citades en l'article anterior, són els blocs. Jeff Utecht, a The Thinking Stick, enumera alguns dels motius pels quals aquesta aplicació informàtica pot ser útil per fer un portfoli:

  • historial de tot el que es penja, sempre disponible
  • possibilitat de compartir el material amb altres companys, fàcilment
  • valorar quin ha estat el progrés en l'aprenentatge  
  • continguts creats per els estudiants mateixos i dels quals ells en són els màxims gestors
Aquests elements fan que l'alumne se senti amo i senyor d'allò que ha creat i és sabut que a més constrol del que fem més motivació tenim i més orgullosos podem estar de la nostra feina. Tot i això, admeten, com Utecht que encara queden dificultats inherents al fet de treballar amb una eina nova i molt autònoma respecte al treball formal. Pensem en com establim una avaluació formal del que fan els nostres estudiants a través d'aquestes plataformes (ho hem de fer?), i quines seran les regles d'actualització, freqüència, obligatorietat, si és que volem que hi siguin. 

Aquestes i altres poden ser raons de pes perquè el professorat novell es faci enrere, però creiem que l'experimentació també és aprenentatge. Esperem que ja us hàgiu fet a l'aventura.