dimarts, 3 de juliol de 2012

Ensenyar i aprendre, dues cares de la mateixa moneda

zentolos - Flickr
Aquests dies hem estat rastrejant a la xarxa, als llibres i a les trobades que hem tingut cara a cara, punts en què el canvi de paradigma en l'educació es faci evident. Sol ser habitual que en aquests moments ens vinguin idees generals que tenim sabudes de la pedagogia constructivista, ara bé, l'actualització de valors com el aprendre en l'acció o l'aprenentatge col·laboratiu, prenen un nou significat durant el desenvolupament de les noves tecnologies i els usos que se'n deriven.

En aquest sentit, volem presentar dos exemples d'actualitat. El primer d'ells és el llibre elaborat a partir del Mozilla Festival de 2010: Learning, Freedom and the Web. El llibre, força extens i consultable també en línia, és una bona mostra de la feina que es fa durant els festivals anuals que tenen lloc a diferents punts del planeta i que posen en contacte a professionals del món de l'educació i de la tecnologia. Dins el llibre que relata la trobada que va tenir lloc a Barcelona el 2010 hi hem trobat la referència a HASTAC (Humanities, Arts, Science and Technology Advanced Collaboratory). Sota aquest acrònim hi ha una xarxa internacional d'educadors i visionaris digitals compromesos en el desenvolupament de noves eines i mitjans; en el pensament crític sobre el rol de les noves tecnologies a la vida, l'aprenentatge i la societat, i en les formes participatives d'aprendre. La xarxa copta amb més de 200 becaris i més de 8.000 membres. Tothom s'hi pot inscriure i participar-hi tant en la confecció de continguts com en la recopilació d'informació. 

La segona proposta és més propera. Es tracta d'iCOBAE, un projecte d'innovació sobre competències bàsiques en educació dut a terme per Fernando Trujillo, Miguel Ángel Ariza y Diego Ojeda. Destaquen entre altres punts la voluntat de reflexionar sobre l'educació per competències, el disseny de tasques integrades, els mecanismes d'avaluació i la potenciació de l'autoformació.A banda, ofereixen una interessant punt de partida sobre el que hauria de ser l'avaluació en un model d'aprenentatge per competències, com el que es vol aplicar ara en l'educació secundària, així com propostes de treball cooperatiu i de formació del professorat. 

En qualsevol cas, són dues propostes interessants, que caldrà anar seguint i estudiant. Si en coneixeu més, deixeu-nos un comentari! Ens agradarà ampliar la xarxa.