dijous, 19 de febrer de 2009

Tria la teva aventura

L'altre dia bloguejant una mica i buscant recursos possibles amb youtube i les seves eines supersòniques que ha tret darrerament (subtítols i etiquetes) vaig trobar-me amb el Bloc del Bixo. En un dels seus posts feia referència a l'aplicació de les etiquetes per fer un "tria la teva aventura" una mica en conya.

Es tracata de la proposta Tube Adventures. En busca de la panadería de Cordero TV que tot i ser bastant allunyada del nostre tema, crec que és molt imaginativa i dóna peu a futures aplicacions didàctiques de vídeos més seriosos, aplicats a la construcció del discurs narratiu o també per a treballar els connectors i altres coses que se us poden ocòrrer.

Feu-hi un cop d'ull i a veure si us inspira!

dimecres, 18 de febrer de 2009

Curs de cultura amb youtube

L'Èric Viladrich, des de Mont-real, ens va fer arribar fa uns dies ja el seu canal de vídeos per al seu curs de cultura catalana. Molts del vídeos estan subtitulats al francès, una altra de les eines del youtube que facilita força l'aplicació didàctica del material audiovisual que s'hi troba penjat.

Us deixem amb un tast d'aquesta eina de suport que inclou vídeos d'història, de tradicions, de música i fins i tot receptes suculentes:







dijous, 12 de febrer de 2009

Tecnologia i educació en ordre

En camps tan nous com aquest que toquem aquí, l'aplicació de la tecnologia en l'educació, és fàcil perdre's i no saber on són els punts de referència.

Per a aquesta tasca l'ISTE (International Society for Technology in Education) hi posa fil a l'agulla d'una manera excel·lent. Els 5 punts dels seus Standards and Performance Indicators for Teachers els hauríem de tenir sempre presents:

  • Facilitar i inspirar la creativitat i l'aprenentatge de l'estudiantat
  • Dissenyar i desenvolupar experiències i assessoraments de l'aprenentatge en l'era digital
  • Formar a partir del treball i l'aprenentatge basats en l'era digital
  • Fomentar i modelar una ciutadania i una responsabilitat digitals
  • Involucrar-se en el creixement professional i de lideratge

Us recomanem llegir-vos aquests standards i les petites explicacions per cada punt. Per als que esteu a Estats Units ja us podeu apuntar la cita en el National Educational Computing Conference.


dimecres, 11 de febrer de 2009

Un lloc per a cada cosa i cada cosa al seu lloc

Claroline i Moodle són dues de les plataformes de codi obert que actualment més s'utilitzen per a l'ensenyament virtual, així com per a la comunicació entre professorat i estudiantat en universitats i centres d'estudi.

Mooodle i Caroline serien el contrari d'un calaix de sastre

Totes dues funcionen a partir de calaixets o mòduls que permeten crear cursos i a dins dels cursos afegir-hi aplicacions diverses (wikis, fòrums, xats, qüestionaris, fitxers, imatges, vídeos...). Es pot fer servir com a curs virtual o simplement com a plataforma d'informacions per a una comunitat més o menys tancada. Fins i tot, el terme comunitat és variable, ja que permeten diferents graus de privilegis segons el tipus d'usuari que ets.

Per saber-ne més, diferències, aplicacions, utilitats, èxits... us recomanem que feu una ullada a alguns del fòrums de Claroline, Moodle o de comunitats com E-learning Workshop o Edukalibre.

divendres, 6 de febrer de 2009

PuntCATcomaTOTS des d'Amèrica

Un nou projecte ens arriba des del professorat de català de l'Argentina i de Sao Paulo: PuntCATcomaTOTS. Es tracta d'un espai per penjar-hi activitats i idees per a la classe de català, dividides en dos apartats: per a docents i per a alumnes.

El professorat dels centres catalans a l'exterior, el qual encapçala aquesta iniciativa, ens proposa una fitxa que cal omplir amb els objectius, durada, nivell i contingut de les activitats. Per altra banda, un dels objectius que sempre s'ha de tenir en compte és que el material sigui imprimible i per tant, apte per a treballar-lo en viu en una classe tradicional, sense l'ordinador.

Ens agrada la iniciativa i esperem que de mica en mica el corpus d'activitats vagi creixent. Us desitgem una llarga vida!

dijous, 5 de febrer de 2009

Fins l'últim detall

Avui ens volem fer ressó de dos fets que ens apropen a l'art català. El primer és la notícia que ens anuncia que Dalí ja es pot veure, en viu, a Berlín. Per tots aquells que sigueu a prop de Berlín, us hi podeu acostar i fer un petit passeig surrealista.

Per als que no teniu la possibilitat de fer un volt per Berlín, us recomanem la vista virtual del Museu Dalí de Figueres. També per trobar imatges interessants que després podeu fer servir en els vostres cursos us recomanem el MNAC virtual i el Museu d'Història de Catalunya.

Per últim, s'ha engegat un portal de patrimoni català des de la Generalitat, amb panoràmiques d'edificis rellevants d'arreu de Catalunya. Per arribar a l'últim detall d'obres arxiconegudes i museus cèlebres podeu consultar aquesta llista que ens ofereix l'Espai Internet de del 324.cat.

dimarts, 3 de febrer de 2009

Invasions subtils

Fa quatre dies un dels professors em va dir que ell feia servir Calders per a les seves classes de català. Em va semblar curiós per ser un autor no pas fàcil d'entendre, tot i que després pensar-ho millor no se'm va acudir un altre autor català clàssic amb les seves característiques. És per totes aquestes raons que la iniciativa de l'Institut d'Estudis Catalans i la Universitat Autònoma de Barcelona d'anar traient les novel·les inèdites i inacabades ens ha semblat una bona notícia, però una de millor encara és el web que han posat a l'abast de tothom.

A través d'aquesta invasió subtil anem endinsant-nos en la vida i miracles de l'escriptor: fotografies, textos inèdits, correspondència, primeres portades... Tot un seguit de documents que ben bé us poden servir per a les vostres classes de literatura i, per què no, de llengua, tal com em comentaven la setmana passada.

El web de Pere Calders ens recorda lleugerament un altre de monogràfic que es va donar a conèixer per l'any Rodoreda, Joc de miralls, i que aprofitem per convidar-vos a fer-hi un passeig.