dijous, 27 d’octubre de 2011

Eines en xarxa gratuïtes per crear materials educatius

Ja fa dies que tenia una entrada pendent d'escriure d'aquesta magnífica i llarguíssima llista d'eines per a confeccionar materials en línia per a les classes de llengua. Són 150 recursos estructurats en unes quantes categories dels quals m'he entretingut a escollir-ne alguns de cada, els més intuïtius o que crec que funcionen millor:


  • Quaderns i publicacions digitals: N'hem triat dues de clàssiques, però que permeten fer presentacions online tipus pdf, però també en un format semblant a una publicació en paper: Issuu i Calaméo
  • Webquests i cerques del tresor: Ens quedem amb Zunal, sembla més intuïtiu que els altres i més ben estructurat. 
  • Mapes conceptuals: en tenim alguns de publicats en altres entrades que trobareu sota l'etiqueta mapa, però hem pensat que també eren interessants aquests: WiseMapping, Mindomo, Mindmeister. Per últim destaquem com a particular el generador de mapes a partir de la viquipèdia: WikiMindMap
  • Llistes de vocabulari, targetes i sopes de lletres: a la llista hi ha vint recursos, però nosaltres ens quedem amb aquest per disseny i funcionalitat: Memorize. Permet fer llistes de vocabulari i de sinònims o traducció o il·lustració
  • Vídeos: Ens ha agradat molt aquesta eina de Google per generar una història en vídeo a partir de la cerca de cinc termes. Es diu Google Search Stories i els usos poden ser infinits!
  • Còmics i dibuixos animats: n'havíem parlat també anteriorment, però ara ens agradaria destacar algunes eines fàcils per fer historietes imaginatives: Xtranormal, Dvolver MovieMaker (com la que hem fet aquí sota en clau d'humor), històries de sagues amb Myths and Legends o també Go!Animate que ens proposa un exemple a l'estil West Wing o còmics còmics amb Bitstips, d'estètica força nord-americana. 
  • Mapes geogràfics: hem escollit aquestes eines perquè sembla que són les que poden fer-nos més servei, Wordlmapper, USGS i Mapping World per redimensionar el món segons aspectes sociològics, històrics i econòmics. 
En teniu per triar i remenar! Que disfruteu!

dilluns, 17 d’octubre de 2011

II Curs d'introducció a la didàctica de la llengua com a idioma estranger

Aquest cap de setmana passat hem estat impartint i organitzant el segon Curs d'introducció a la didàctica de la llengua com a idioma estranger. El curs s'ha fet amb la col·laboració de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua i la Xarxa Vives d'Universitats i ha tingut lloc entre Vinaròs i Morella. És l'únic curs on hi participen dues institucions de banda i banda dels Països Catalans i dels pocs en què es remarca per sobre de tot la unitat de la llengua. Amb tot, el que es pretén és donar unes mínimes directrius a  llicenciats recentso graduats interessats a impartir classes de català fora del domini lingüístic i sol·licitar, arribat el cas, una plaça de professor / lector en una universitat estrangera.

El divendres va estar dedicat a les conferències i presentacions d'Isidor Marí (IEC) sobre interculturalitat, de Salvador Cardús (UAB) sobre societat i llengua i de Josep Vicent Boira (UV) sobre territori i llengua. Tot seguit els professors que el dia següent impartirien els tallers més pràctics, van presentar una taula rodona sobre el tractament de la cultura a les classes de llengua. El matí del dissabte el vam dedicar, personal de l'IRL, a la presentació de materials en línia i en paper, i Rubén Trenzano de la UV, a l'aplicació de l'e-PLE a les classes de català. La tarda la vam dedicar a la didàctica, les experiències i les estratègies de tres professors vinguts dels seus respectius països de destinació: Òscar Bernaus (Universität Leipzig), Dolors Ivorra (Cambridge University), Antònia Ramon (Université Lumière-Lyon 2)

Us deixem aquí la nostra presentació prezi que ens va servir de suport per fer algunes reflexions sobre el rol del professor i sobre tot allò que cal tenir en compte alhora de triar un mètode o didactitzar material no pensat per ensenyar llengua.  



El balanç del curs és més que positiu tenint en compte que es tracta del segon any que es fa amb un bon nivell d'assistència i que les valoracions que ens han arribat són entusiastes. Gràcies a totes i tots els que hi heu participat. Esperem repetir l'any que ve!