dijous, 11 de juliol de 2013

L'any dels MOOC

Si hem de destacar alguna cosa d'aquest últim any en matèria d'innovació educativa, ens hem de referir al MOOC (Massive Open Online Courses). Tal com indiquen les sigles en anglès, es tracta de cursos oberts a tothom a través de la xarxa. Moltes universitats de prestigi s'hi han llençat de ple aquest any. Si bé uns anys abans l'eclosió dels podcasts i de l'ITunes U semblava que fos l'eina òptima per estendre formació universitària de manera no formal, és evident que des de l'aparició dels MOOC aquesta eina ha quedat d'alguna manera superada per diversos motius.

En primer lloc, els MOOC ofereixen un ventall de cursos interessants d'universitats de primer nivell a temps real. Estem pensant en noms com Stanford, MIT, University of Chicago o Harvard que posen a la disposició d'un grup de persones limitat un tutor especialitzat que els guiarà en un aprenentatge autònom amb materials de qualitat, contrastats.

En segon lloc, els MOOC, a diferència dels podcasts, aporten el valor de compartir coneixement amb altres estudiants, hi ha implícit un aprenentatge col·laboratiu, per tant. Moltes de les plataformes utilitzades han crescut sorprenentment aquest any oferint cada cop més possibilitats de col·laboració entre estudiants i universitats. Estem parlant de Coursera, VentureLab, Udacity, edX, Google Course. Val la pena fer-hi una ullada per entendre l'abast de la implicació de diferents agents: tant tecnològics com educatius.

Finalment, cal destacar que més enllà de la formació autònoma i sovint informal d'aquests cursos gratuïts, molts MOOC ofereixen també certificats propis d'aquestes universitats. Un motiu més per confiar-hi i engrescar-nos-hi.

Així doncs, creiem que aquest any ha estat un primer pas per a aquests cursos, però de ben segur haurem d'estar a l'aguait per tot el que ens poden arribar
a oferir a partir d'ara.