A la xarxa hi ha, com en el món, pàgines per tot i també per a tothom. Al Japó nosaltes tenim coneixement d'un Centre Català de Kansai, però aquest recurs que us presentem diríem que no surt d'allà mateix. Es tracta d'una pàgina amb una compilació gramatical, lèxica i de diàlegs per aprendre català per a japonesos. L'Aprèn català, de Pepi Valderrama, segurament pot ser interessant per més d'un que per circumstàncies de la vida us trobeu de cares amb aquesta cultura tan llunyana a la nostra.
La pàgina no té massa interacció dels usuaris -només hi poden deixar comentaris-, però està molt ben estructurada i per nivells inicials pot ser molt útil, sobretot si tenim en compte la distància que hi ha entre les dues llengües.
divendres, 19 de juny del 2009
Català per a japonesos
Etiquetes de comentaris:
erasmus,
gramàtica,
llengües,
vocabulari
divendres, 12 de juny del 2009
Cap on ens porta la universitat?
Al novembre va tenir lloc el cinquè seminari internacional del la Càtedra UOC UNESCO en e-Learning, però ara ens arriben aquests deu minuts de vídeos que sintetitzen de manera força entenedora la conferència de Tim Unwin, Royal Holloway University of London, sobre les dificultats d'aplicació de les TIC en països en desenvolupament. Però el més interessant, potser per a l'àmbit al qual es dedica el nostre professorat, són les reflexions al voltant de l'ensenyament universitari i l'ús de les TIC:
- quin tipus d'ús es fa de les TIC a la universitat?
- se n'exigeix una anàlisi crítica? s'arriben a resoldre problemes?
- estem educant amb les TIC (o sense) per constuir un món millor o per crear necessitats en l'ús d'eines tecnològiques de grans multinacionals?
Etiquetes de comentaris:
e-learning,
educació,
TIC,
universitats
dimecres, 10 de juny del 2009
Adaptar-se o morir
El títol d'aquesta entrada és dràstic, però així de clar ha estat aquest matí Ismael Peña López en la seva conferència titulada Darwin a la societat de la informació: adaptació (i beneficis) o extinció.
Per fer-vos una síntesi centrada en els aspectes que com a professorat del segle XXI ens poden interessar, direm que cal tenir en compte que estem vivint un canvi en la societat en què la informació, el coneixement, ha deixat de ser un bé escàs i ha passat a estar en mans de tothom, no només en les d'una minoria especialitzada, tot això gràcies a Internet.
Així, tenim un coneixement compartit que flueix, contràriament a una estructura jeràrquica, basada en l'autoritat escrita i reduïda, com la del passat. L'educació, el model educatiu, no pot oblidar aquesta estructura passada i segurament tampoc ho ha de fer, però la pregunta que ens hauríem de fer és: ¿com podem utilitzar en benefici nostre (comunitat docent/personal especialitzat en educació) l'accessibilitat oberta i a baix cost del coneixement que ens ofereix internet?
Si hi ha un nou model d'aprenentatge i coneixement aquest és la xarxa, mentre algunes empreses (discogràfiques...), formes tradicionals de distribució de coneixement (el diari, les revistes...) desapareixeran, l'escola, la universitat s'hi haurà d'adaptar. Com? Potenciant la formació en noves tecnologies, l'anomenada alfabetització digital, i fent polítiques que creïn la necessitat d'adaptar-se progressivament a aquest nou model, en el qual ja hi estem ficats de ple.
Teniu la presentació completa en el següent enllaç, bones reflexions!
Per fer-vos una síntesi centrada en els aspectes que com a professorat del segle XXI ens poden interessar, direm que cal tenir en compte que estem vivint un canvi en la societat en què la informació, el coneixement, ha deixat de ser un bé escàs i ha passat a estar en mans de tothom, no només en les d'una minoria especialitzada, tot això gràcies a Internet.
Així, tenim un coneixement compartit que flueix, contràriament a una estructura jeràrquica, basada en l'autoritat escrita i reduïda, com la del passat. L'educació, el model educatiu, no pot oblidar aquesta estructura passada i segurament tampoc ho ha de fer, però la pregunta que ens hauríem de fer és: ¿com podem utilitzar en benefici nostre (comunitat docent/personal especialitzat en educació) l'accessibilitat oberta i a baix cost del coneixement que ens ofereix internet?
Si hi ha un nou model d'aprenentatge i coneixement aquest és la xarxa, mentre algunes empreses (discogràfiques...), formes tradicionals de distribució de coneixement (el diari, les revistes...) desapareixeran, l'escola, la universitat s'hi haurà d'adaptar. Com? Potenciant la formació en noves tecnologies, l'anomenada alfabetització digital, i fent polítiques que creïn la necessitat d'adaptar-se progressivament a aquest nou model, en el qual ja hi estem ficats de ple.
Teniu la presentació completa en el següent enllaç, bones reflexions!
Etiquetes de comentaris:
codi obert,
col·laboratiu,
comunitat,
formació,
recerca,
web 2.0
dimarts, 9 de juny del 2009
Perfeccionant els mapes
Avui no puc estar-me d'afegir alguna coseta al post del divendres passat. Posant-me al dia, que ja tocava, he trobat aquest enllaç interessant en el bloc de l'Enric Serra, Aprendre llengües, que us recomano vivament.
Es tracta de Lexipedia un mapa o potser diria més aviat una xarxa del camp semàntic de la paraula que escrivim. Si els exemples del divendres eren més aviat per fabricar-nos-els nosaltres, aquest funciona automàticament i és força complet -si en voleu llegir una valoració més extensa em remto a l'Enric. Crec que les aplicacions didàctiques que pot tenir una eina com aquesta són molt variades. Ara només falta que algun dia el tinguem en català! Algu s'hi anima?
Es tracta de Lexipedia un mapa o potser diria més aviat una xarxa del camp semàntic de la paraula que escrivim. Si els exemples del divendres eren més aviat per fabricar-nos-els nosaltres, aquest funciona automàticament i és força complet -si en voleu llegir una valoració més extensa em remto a l'Enric. Crec que les aplicacions didàctiques que pot tenir una eina com aquesta són molt variades. Ara només falta que algun dia el tinguem en català! Algu s'hi anima?
Etiquetes de comentaris:
aplicacions,
mapa,
sinònims,
vocabulari
dilluns, 8 de juny del 2009
Seminaris de didàctica de la llengua a Barcelona
Per si sou per Barcelona potser us interessaran aquests dos seminaris que s'impateixen aquests dies aquí.
Un d'ells és a càrrec de la Dra. Danièle Moore de la Simone University de Vancouver amb el títol "Learning in our multilingual schools". El curs analitzarà l'ensenyament de llengües en societats multilingües i bilingües des d'un de vist tant pedagògic com sociològic. Aquest seminari tindrà lloc des d'avui fins al dia 11 de juny.
El segon que trobem referenciat a la Xarxa Llera, es titula "Second Language Acquisition Seminar: Current issues in task based language teaching" i serà a càrrec de Michael H. Long de la Universitat de Maryland (EUA). Aquest seminari tindrà lloc el 18 de juny a la UPF, per apuntar-vos-hi faciliten aquest correu: pilar.avello@upf.edu.
Un d'ells és a càrrec de la Dra. Danièle Moore de la Simone University de Vancouver amb el títol "Learning in our multilingual schools". El curs analitzarà l'ensenyament de llengües en societats multilingües i bilingües des d'un de vist tant pedagògic com sociològic. Aquest seminari tindrà lloc des d'avui fins al dia 11 de juny.
El segon que trobem referenciat a la Xarxa Llera, es titula "Second Language Acquisition Seminar: Current issues in task based language teaching" i serà a càrrec de Michael H. Long de la Universitat de Maryland (EUA). Aquest seminari tindrà lloc el 18 de juny a la UPF, per apuntar-vos-hi faciliten aquest correu: pilar.avello@upf.edu.
Etiquetes de comentaris:
didàctica,
formació,
jornades,
multilingüisme,
sociolingüística,
universitats
divendres, 5 de juny del 2009
Mapes per ordenar conceptes

Si busquem a la Wikipedia 'mapa mental' ens apareix que és una tècnica popular inventada per Tony Buzan, amb copyright i tot (Mind Mapping®). El cert és que els mapes mentals, tècnica força utilitzada per tots nosaltres ja sigui per estudiar vocabulari o ensenyar-ne, és una eina que gràcies a internet ens permet fer veritables filigranes.
Una bona aplicació didàctica d'aquests mapes la podeu trobar en aquest projecte sobre TIC i projectes europeus. Entre altres coses, l'article remarca la utilitat d'aquests mapes per despertar la part creativa individual de l'alumnat, fet que aporta un aprenentatge significatiu dels conceptes que s'hi treballen.
Així doncs, buscant per la xarxa i llegint per aquí i per allà hem trobat aquestes dues pàgines que fan mapes a l'instant. Una més senzilla, Text2MindMap; una altra de més sofisticada, Exploratree.
Etiquetes de comentaris:
activitats,
aplicacions,
autoaprenentatge,
mapa,
vocabulari
dilluns, 25 de maig del 2009
Des d'Oviedo en francès
A vegades iniciatives com la de Juan de la Universitat d'Oviedo ens poden fer perdre la por a les noves tecnologies. Aquest professor de Francès té més de quatre blocs per als seus cursos de francès on hi penja cançons, subtítols i també enregistraments dels seus alumnes i fins i tot el karaoke particular, per a la classe de francès.
Tot i que ens sembli caòtic tot el marasme de programes i aplicacions que aquest professor ha fet servir per crear aquestes eines, penseu que la presència a internet i per extensió al món, passa per aquest "tocar moltes tecles". Per sort, les interfícies senzilles i entendores, com la de podomatic en què es basa el podcast d'aquest professor, ajuden a què tot això sigui possible.
Tot i que ens sembli caòtic tot el marasme de programes i aplicacions que aquest professor ha fet servir per crear aquestes eines, penseu que la presència a internet i per extensió al món, passa per aquest "tocar moltes tecles". Per sort, les interfícies senzilles i entendores, com la de podomatic en què es basa el podcast d'aquest professor, ajuden a què tot això sigui possible.
Etiquetes de comentaris:
bloc,
FLE,
podcasting,
universitats
dilluns, 4 de maig del 2009
Petit record per a una cap atípica
La recordarem apagant el llum del despatx de cop i volta quan arribava a mig matí o seient entre nosaltres al despatx en una de les cadires per als convidats, mentre ens anava repassant amb el seu "què feu?", un somriure i les cames que li ballaven sota la cadira.
Sense ella aquest bloc difícilment hagués arribat a existir mai, ni tampoc molts projectes engegats ni altres petites històries d'aquí, del Llull. Ella va ser per a totes i tot nosaltres una revolució que marcarà la història d'aquesta àrea.
Et trobarem a faltar, Mavi, però ara, fa un moment, fent els paquets per als certificats de català (n'hem fet pocs no et preocupis) he pensat que som l'equip que volies que fòssim i procurarem continuar-ho sent malgrat la teva absència. Intentarem tirar endavant tots els projectes que has engegat amb la teva força. Gràcies per confiar amb cadascú de nosaltres.
dilluns, 27 d’abril del 2009
La UNESCO i la seva Biblioteca
El dia 21 d'abril es va presentar la Biblioteca Digital Mundial amb més de 1100 articles en més de 5 llengües de navegació. El multilingüisme del qual el món guadeix ja veieu que no hi està del tot representat, tota manera tenen pensament d'anar ampliant aquesta opció.
De moment ja hi podem trobar documents de 32 institucions amb la previsió d'anar ampliant-ne el nombre, des de la Biblioteca Nacional de Rússia, passant per la Biblioteca de la Universitat de Brown (on hi tenim una professora, per cert), fins a la Biblioteca d'Irak. Potser el que més crida l'atenció són els documents de fa més de 9.000 anys enrere: pintures rupestres com la de Bethlehem que us ensenyem aquí. Perquè una altra de les possibilitats és baixar-vos les fotografies o compartir-ne els continguts amb les tradicionals vies que internet ofereix.
Esperem que tot i no tenir-hi representació catalana hi pugueu trobar cosetes interessants!
Etiquetes de comentaris:
bibliotecavirtual,
pintura,
universitats
dijous, 23 d’abril del 2009
Princeses i dracs
Avui, Sant Jordi i una mica de musiqueta sempre està bé per fer festa i també per fer país. Com diu l'Estanislau Verdet: Per fer país: insultem en català, el vocabulari d'aquest noi us sorprendrà. Ja ho deien a l'Avui, és tota una revolució, per bé que ens recordi a un Màrius Serra cantat o a les lletres d'un altre mític diccionari amb potes: Adrià Puntí. Aquí us deixo un vídeo digne del lletgisme que aquest cantant proposa i unes paraules d'en Joan Sales per reflexionar una mica: Si sant Jordi, que matà el drac per salvar la princesa, ens sembla un heroi, és perquè estem convençuts que el dolent era el drac i no pas la princesa ( al Diccitionari +)
Etiquetes de comentaris:
literatura,
música,
vocabulari
dimecres, 22 d’abril del 2009
Creativitat per a l'educació
Sovint ens les hem d'enginyar per fer les classes atractives, però també per adaptar-nos als nous temps i als nous públics. Crec que és molt escaient l'entrada de l'Enric Serra sobre els temps d'incertesa que vivim i llegint-la vaig pensar que no només és en el camp de la tecnologia, sinó que això s'estén fins a pilars fonamentals de les societats tal com les hem conegut fins ara. En aquest sentit l'educació n'és un i potser, com a parts integrants que en som no està malament de tant en tant reflexionar sobre el pes que té en la construcció de sistemes.
Aquí us deixo un vídeo de Sir Ken Robinson al TED de Monterey CA que no és per agafar-vos-el al peu de la lletra, sobretot perquè els que em llegiu sou en part professorat universitari :), però sí per fer-nos reflexionar sobre el paper de l'educació i la creativitat avui. Els temps estan canviant, ¿cap a la intel·ligència col·laborativa, cap al reconeixement i l'expressió de la creativitat a tots els nivells?
Aquí us deixo un vídeo de Sir Ken Robinson al TED de Monterey CA que no és per agafar-vos-el al peu de la lletra, sobretot perquè els que em llegiu sou en part professorat universitari :), però sí per fer-nos reflexionar sobre el paper de l'educació i la creativitat avui. Els temps estan canviant, ¿cap a la intel·ligència col·laborativa, cap al reconeixement i l'expressió de la creativitat a tots els nivells?
Etiquetes de comentaris:
educació,
innovació,
professors,
teatre,
TIC,
universitats
dimarts, 21 d’abril del 2009
Multilingüisme i aprenentatge de llengües: una formació
Ens fem ressó breument, encara que no per això menys important, dels actes que tenen lloc a Barcelona i rodalies aquests dies: les XIII Jornades Interuniversitàries de Recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura i el Seminari "Cross-linguistics effect in language learning".
El primer està organitzat conjuntament pels programes de doctarat la UB, la UAB i la UPF i es presentaran diferents treballs de recerca que podrien ser interessants per a tots aquells que us dediqueu a ensenyar català a l'exterior: Analyzing complexity in foreign language oral production in a CLIL context, a càrrec de Natalia Evnitskaya; o El cortometraje como recurso didáctico en la formación del profesorado de E/LE: hacia un análisis crítico del cine en el ámbito educativo, a càrrec de Mila Bastos.
El segon Seminari, que dura tota la setmana, és a càrrec del professor Dr. Scott Jarvies de l'Ohio University i també està enfocat en l'aprenentatge i ensenyament de llengües en entorns multilingües.
Per si correu per aquí i us hi voleu acostar!
(Aquestes informacions han estat extretes de la Xarxa de Recerca Llera sobre Educació Lingüística i Literària en Entorns Plurilingües)
El primer està organitzat conjuntament pels programes de doctarat la UB, la UAB i la UPF i es presentaran diferents treballs de recerca que podrien ser interessants per a tots aquells que us dediqueu a ensenyar català a l'exterior: Analyzing complexity in foreign language oral production in a CLIL context, a càrrec de Natalia Evnitskaya; o El cortometraje como recurso didáctico en la formación del profesorado de E/LE: hacia un análisis crítico del cine en el ámbito educativo, a càrrec de Mila Bastos.
El segon Seminari, que dura tota la setmana, és a càrrec del professor Dr. Scott Jarvies de l'Ohio University i també està enfocat en l'aprenentatge i ensenyament de llengües en entorns multilingües.
Per si correu per aquí i us hi voleu acostar!
(Aquestes informacions han estat extretes de la Xarxa de Recerca Llera sobre Educació Lingüística i Literària en Entorns Plurilingües)
Etiquetes de comentaris:
formació,
multilingüisme
dijous, 16 d’abril del 2009
A primera línia del so

Hi ha entrades que realment posen la pell de gallina. De ben segur que hi ha sensacions que podreu transmetre molt millor amb aquests sons enllaunats que amb un vídeo. Feu-ne la prova i expliqueu-nos-ho!
Etiquetes de comentaris:
comprensió oral,
cultura,
sons,
web 2.0
dimecres, 8 d’abril del 2009
Imatges i paraules
No discutirem aquí si la famosa dita que barreja imatges i paraules, sinó que intentarem treure profit del llenguatge visual, alternatiu a la parla, tan present en el nostre món.
Les fotos, pintures, imatges no deixen de ser un punt de partida per a confecció d'activitats de reflexió, improvisació, però també producció meditada. Un exemple d'aquesta última finalitat el tenim a Flickr i que ens descobria algú de la xarxa, que desgraciadament no recordo. En tot cas, creiem que sí, que és una bona idea fer servir aquest àlbum que associa imatges amb frases més o menys connectades. Aquest àlbum està bé per aprendre anglès, potser se'n podria anar fent un en català.
També fa cosa d'una setmana sortia a Vilaweb una petita notícia que es referia a un diccionari visual d'una artista neerlandesa que intenta recollir fotografies que defineixin paraules de forma personal, es tracta del projecte anomenat: The Photographic Dictionary.
Per últim, i més encarat a l'ensenyament de llengües, tenim Realia (Rich Electronic Archive for Language Instruction Anywhere) que encoratja a professionals i estudiants a deixar-hi tota mena d'imatges que puguin servir per a l'adquisició de llengües. Cada imatge consta d'una descripció i d'una possible aplicació pedagògica. Per a l'etiqueta "catalan" ja en teniu 17, serà qüestió d'anar augmentant-ne el nombre entre tots!
Les fotos, pintures, imatges no deixen de ser un punt de partida per a confecció d'activitats de reflexió, improvisació, però també producció meditada. Un exemple d'aquesta última finalitat el tenim a Flickr i que ens descobria algú de la xarxa, que desgraciadament no recordo. En tot cas, creiem que sí, que és una bona idea fer servir aquest àlbum que associa imatges amb frases més o menys connectades. Aquest àlbum està bé per aprendre anglès, potser se'n podria anar fent un en català.
També fa cosa d'una setmana sortia a Vilaweb una petita notícia que es referia a un diccionari visual d'una artista neerlandesa que intenta recollir fotografies que defineixin paraules de forma personal, es tracta del projecte anomenat: The Photographic Dictionary.
Per últim, i més encarat a l'ensenyament de llengües, tenim Realia (Rich Electronic Archive for Language Instruction Anywhere) que encoratja a professionals i estudiants a deixar-hi tota mena d'imatges que puguin servir per a l'adquisició de llengües. Cada imatge consta d'una descripció i d'una possible aplicació pedagògica. Per a l'etiqueta "catalan" ja en teniu 17, serà qüestió d'anar augmentant-ne el nombre entre tots!
Un bon model
Ja fa dies que un company de feina em va passar aquest espai de col·laboració molt complet de la llista Formespa, dins Rediris. Potser és un bon punt de partida per a plataformes de recopilació de recursos en línia com les que hem citat aquí algun cop (6 de febrer, 23 d'octubre) i que ara estan encara en una fase força inicial.
En aquest espai per a l'ensanyament d'ELE hi trobem recursos classificats per nivells segons el Marc, exàmens, recursos per les classes d'ELE i escrits sobre didàctica. A més també hi ha activitats especials amb vídeos del youtube o amb cançons.
El disseny és senzill, però els continguts que hi trobem no deixen de ser interesssants per donar-nos idees per les classes de CLE.
En aquest espai per a l'ensanyament d'ELE hi trobem recursos classificats per nivells segons el Marc, exàmens, recursos per les classes d'ELE i escrits sobre didàctica. A més també hi ha activitats especials amb vídeos del youtube o amb cançons.
El disseny és senzill, però els continguts que hi trobem no deixen de ser interesssants per donar-nos idees per les classes de CLE.
Etiquetes de comentaris:
ELE,
plataforma,
recursos en línia
Subscriure's a:
Missatges (Atom)