dilluns, 28 de març de 2011

Algunes orientacions per utilitzar la viquipèdia a l'aula

Avui ens fem ressó d'una entrada d'una altra de les nostres fonts, el Bloc de blocs de Francesc Balagué, el qual coneixem també pel llibre Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents. Balagué comenta la pàgina de Educ.ar del govern argentí que té una secció dedicada al treball amb wikipedia dins l'aula. Ens agrada referir-nos-hi, perquè potser des d'aquí no hem incidit prou en la importància del valor de tenir una enciclopèdia, la font de saber des del segle XVIII, a l'abast de tothom. Només si ens parem a pensar un minut en quin canvi significatiu representa això en termes d'accés a l'educació, podrem valorar la importància de la wikipedia o viquipèdia en la versió catalana.

Per altra banda, no és només el valor de quantitat d'articles que tenim a l'abast, sinó també els valors participatius i col·laboratius que una eina com aquesta possibilita. Si us voleu acabar de convèncer, us recomanem l'entrevista a Jimmy Wales, fundador de la viquipèdia, també entrevistat per l'equip d'Educ.ar i que subratlla com estem davant una oportunitat única per acostar el coneixement a totes les capes de la societat. És precisament en aquest sentit que algunes de les aplicacions didàctiques existents s'emmarquen. Així, seguint en el portal argentí, podem trobar un estudi interessant sobre com treballar la wikipedia a l'aula a càrrec d'Inés Dussel: Cultura participativa y producción de saberes: reflexiones sobre los usos pedagógicos de Wikipedia.

També us deixem aquesta altra presentació de Balagué, amb idees semblants a l'estudi de Dussel però presentades d'una manera més fàcil de pair: