dijous, 28 d’abril de 2011

Europa i eines per a l'aprenentatge de llengües

La Unió Europea té una sèrie de recursos per a l'aprenentatge de llengües, com molts de vosaltres ja deveu saber. Ara bé, mirant amb deteniment les pàgines de l'Organisme Autònom per a Programes Educatius Europeus (OAPEE), a part de trobar-hi informacions sobre els programes ja coneguts com Leonardo, Comenius o Erasmus, també hi trobem eTwinning, projectes de col·laboració escolar a Europa. Entre els projectes que presenten un és sobre Projectes motivadors. La presentació va força ràpida en quant a informació, però hi ha un parell d'idees interessants:

  • l'aprenentatge ha de ser significatiu
  • autoavaluació i corresponsabilitiat de l'aprenentatge


 

Ens ha agradat trobar materials d'aquest tipus en una institució tan gran com l'Europea i que concorden amb tantes opinions de què hem parlat aquí més d'una vegada.

Per altra banda, també hi podeu trobar, de caire més lingüístic, també hi podeu trobar els Nivells de competència lingüística segons el MCER i els Portfolis Europeus per a les Llengües (PEL) validats per la UE.  Entre ells hi ha el PEL per a majors de 16 anys amb guia didàctica, impresos d'autoavaluació i model de PEL validat.

El Portfoli és una eina que té com principals objectius: ajudar l'alumnat / professorat a familiaritzar-se amb el seu procés d'aprenentatge i tenir un document amb tots els coneixements interculturals que ha anat adquirint a la vida de forma comprensible a tota la UE. En aquests moments la OAPEE també ha posat a la disposició de tothom un ePEL, és a dir una aplicació per anar guardant en línia tot allò relacionat amb l'aprenentatge de llengües al llarg de la nostra vida. Amb consonància amb l'evolució de la societat cap a l'ús de la tecnologia, és una molt bona idea poder disposar d'aquest material en línia. En seguim parlant els propers dies! 

dimarts, 12 d’abril de 2011

Microblogging en un cop d'ull

El microblogging és el servei que dóna Twitter, el més conegut, o altres com EdmodoTwiducate o Diipo més especialitzats en educació. Tots tres permeten enviar al ciberespai o rebre dels contactes que seguim missatges de 140 caràcters màxim sobre un tema. Entre ells hi ha algunes diferències i el que és més important, ofereixen la possiblitat de vertebrar xarxes tancades de comunicació específica, però sempre amb la versatilitat d'obrir-ho al món en un moment donat.

Ens han agradat força els esquemes penjats a Educativa el bloc de Juan José de Haro. Els mapes conceptuals d'aquest divulgador d'innovació pedagògica són tan clars que amb un cop d'ull entenem quines són les diferències entre proveïdors i ens fa la vida més fàcil a l'hora de triar, però també a l'hora de veure quines són les possibilitats d'aplicació del microblogging a les nostres aules.

PS (15 d'abril de 2011): Per verue la força de Twitter us deixem aquí els números del seus 5 anys d'existència. 

dilluns, 11 d’abril de 2011

Aprendre vocabulari amb fitxes

En el bloc [e-aprendizaje] i també a d'altres com wwwhat's new i a Educational Technology Guy, es fan ressò d'una eina, Zen.do, per crear resums a partir d'apunts. A més, no només l'aplicació fa un resum a mode d'etiquetes segons el nostre redactat, sinó que genera automàticament una sèrie de fitxes per memoritzar amb un test relacionat.

Semblant a aquesta aplicació i més encarat a la producció de fitxes per compartir-les amb altres també tenim dues aplicacions senzilles: Word Stash una aplicació que és tan diccionari, perquè ens proveeix de de fitxes que altres han fet com eina per nosaltres i sobretot amb un disseny força amable, i també Flash Card Exchange que conté una base de dades més potent.

També tenim de caire més complet: Study Stack amb múltiples formats de confecció de fitxes i amb llistes ja creades de ciències naturals, enginyeria o idiomes. Així mateix Flash Card DB ofereix gairebé les mateixes prestacions que Study Stack, però amb la diferència que podem controlar la repetició i que per tant pot ser una bona eina per usuaris avançats que l'utilitzen per a l'estudi de matèria complicada.

Finalment, i allunyant-nos de les cartolines típiques pot ser també un bon exercici fer una passejada per la pàgina de Wordia, vocabulari explicat per gent del carrer, però de manera força pedagògica.

divendres, 8 d’abril de 2011

Experiència i pràctica per a projectes de millora

Des d'una institució com la nostra, amb els integrants dispersos en punts allunyats de la geografia, és més important que mai la consciència de la importància de les TIC per a la col·laboració i millora del nostres projectes educatius.

És per aquesta raó que quan llegim autors com Fernando Trujillo, professor i pedagog a Andalusia, de llarga trajectòria a les aules i al web, no podem estar més que d'acord amb el que expressa en les seves intervencions. Ens agradaria retransmetre tota l'energia que la primavera ens porta aquí a tots els punts de docència de català a l'exterior, per crear una bona xarxa de col·laboració i intercanvi d'experiències.

Algunes diapositives són prescindibles per al missatge que ens agradaria que arribés: la importància de la implicació de tots els elements de la societat (insititucions i professionals) per a la millora de projectes educatius, la importància de la formació i motivació dels professionals, la importància del lideratge de les institucions. Us deixem amb la presentació de Trujillo per veure si us porta el mateix entusiasme que ens ha traslladat a nosaltres:

dimecres, 6 d’abril de 2011

SpeakApps de la UOC i les RIA del CLEAR

Llegim a les notícies de la UOC que aquesta universitat liderarà un projecte que integrarà diferents aplicacions per aprendre llengües en una sola plataforma: SpeakApps. El projecte comptarà amb eines desenvolupades per aquesta mateixa universitat i que ja funcionen plenament com Langblog: un audioblog que permet que l'estudiant s'enregistri com a resposta a una tasca d'un professor a una intervenció prèvia d'un company de classe.

En aquest mateix sentit hem parlat alguna vegada de les Rich Internet Applications de la Michigan State University que precisament aquest trimestre dedica la revista del CLEAR (Center for Language Education and Research) a aquestes eines tecnològiques per millorar l'adquisició de llengües estrangeres. Aquesta universitat va començar a treballar amb aquest tipus d'aplicacions el 2006, l'article exposa quins han estat els principis que han impulsat el disseny d'aquestes aplicacions i com s'han utilitzat amb exemples concrets a l'aula. Exercicis a partir de vídeos del youtube o com fer presentacions multimèdia per fer qüestionaris en viu a l'aula,  en són algunes de les idees que podeu trobar. El millor de tot és que podeu utilitzar qualsevol de les aplicacions desenvolupades per aquesta universitat i fer-vos-les a mida, només cal que us registreu al seu lloc web.