dijous, 15 de desembre del 2011

Formació de llengües estrangeres a Barcelona

Demà, com ja fa uns quants anys, assistirem al XX Encuentro práctico de profesores de ELE a Barcelona, organtizat per IH i l'editorial Difusión. El programa d'aquesta trobada de professionals del sector de l'ensenyament de l'espanyol com a segona llengua, i per extensió d'altres llengües d'arreu del món, ve fornit de propostes interessants de professorat d'EOI, universitats i escoles. Hi ha dos temes centrals que encapçalaran les conferències de divendres al matí: la hipòtesi de la interacció en la teoria cognitivo-interaccionista en l'adquisició i aprenentatge de segones llengües i la psicologia en l'enfocament per tasques, a càrrec de Michael Long de la University of Maryland, i el tractament del text en l'aula d'idiomes en tant que objecte cultural, a càrrec d'Enrique Bernánrdez de la Universidad Complutense de Madrid. La resta de tallers i panells tractaran temes diversos com l'avaluació, l'atenció al lèxic, la introducció d'activitats lúdiques a classe, la traducció en l'ensenyament de llengües estrangeres o les habilitats necessàries per ser un bon professor. De ben segur que seran dos dies ben profitosos. Us en mantindrem informats!

dimecres, 14 de desembre del 2011

YouTube per a professors i alumnes

Google, tenint en compte la preocupació dels centres educatius pels continguts dels vídeos del Youtube i conscient que el vídeo continua sent una eina valuosa per a l'educativa, ha creat un nou portal personalitzable per a les escoles. La plataforma pren com a punt de partida el portal existent YouTube.Edu en què es poden trobar vídeos de "lliçons breus de professors d'arreu del món, cursos complets de les millors universitats del planeta, desenvolupament professional d'educadors d'experiència acreditada i vídeos inspiradors de líders d'opinió."

A banda de totes les bones idees que ja es podien consultar en aquests canals especialitzats, ara les escoles també poden obrir un compte i fer-se un portal personalitzat en què els estudiants veuen només els continguts que els professors deixin veure, sense l'apartat "vídeos relacionats", sense comentaris d'internautes. Es tracta d'una eina perfecta per unir ajudar-nos a introduir el vídeo a l'aula i també maneres innovadores de fer-lo servir.



Trobareu més informació al bloc de Youtube o directament en els enllaços que us hem deixat aquí. 

dilluns, 5 de desembre del 2011

Si doneu educació, obtindreu riquesa

Des del blog d'Olliebray ens trobem amb aquesta meravella de conferència de Lord David Puttnam sobre l'educació avui i la responsabilitat dels governs per portar-la a les quotes d'excel·lència desitjades. Puttman es demana si volem un model de societat economicista, basat en l'utilitarisme o per contra volem un model de societat on els ciutadans siguin creadors de coneixement en la societat interconnectada en què vivim: només serà possible un model de societat d'igualtat d'oportunitats amb un model d'ensenyament d'igualtat d'oportunitats.

Per arribar-hi, diu, cal tenir en compte que el pressupost d'un país és clau, i que les partides dedicades a l'ensenyament i també als professionals que hi treballen han de ser generoses, recompensant-los en sou i en formació continuada. Amb tot això admet que la tecnologia és la font del canvi de paradigme en què estem immersos; "Code is the new Latin", citant l'informe Next Gen d'Alex Hope i Ian Livingston insisteix que cal una adaptació de les metodologies per veure-hi clar, cal l'empenta de tota la comunitat educativa, sobre la qual recau l'impacte d'aquest canvi. Creiem que són raons de pes, tal com Puttman apunta, per dedicar-hi tots els esforços possibles.

http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341eb53c53ef015393ff071a970b

divendres, 11 de novembre del 2011

Actualitzem Google Maps

Fa uns dies Google va demanar els usuaris de Canadà que corregissin i augmentessin la informació a Google Maps d'aquest país. Google ha desenvolupat una nova eina anomenada Google Map Maker. L'equip de Google comprovarà els canvis abans de fer-los públics. L'objectiu: millorar entre tots els ciutadans els mapes per fer-los més propers a la realitat, seguint la filosofia de Wikipedia.

Per una altra banda, Rodd Lucie de The Clever Sheep ens planteja la reflexió sobre l'aprofitament d'una eina com aquesta per traslladar la realitat a les nostres aules. Entre altres coses, els alumnes podrien marcar parts del seu dia a dia, rutes culturals o històriques al voltant d'una ciutat, les millors vistes o els millors restaurants per tastar un plat típic!

Les aplicacions per a una classe de llengües que tingui com a centre d'interès les direccions, la vida a la ciutat o la restauració, poden ser molt útils. Com a exercici de reconeixement públic de la feina feta, també. Teniu l'eina també en català i suposem que es pot fer servir també aquí, encara que el vídeo que tenim és del Canadà, molt xulo, per cert.



dimecres, 9 de novembre del 2011

Més concursos twittaires

Després del nostre llançament a la xarxa del concurs de Microrelats Paraula Viva, en el qual ja s'han rebut més de 200 relats d'estudiants de català d'arreu del món, n'han sortit d'altres des d'institucions que també tenen entre els seus objectius la difusió de la llengua catalana.

El primer cas és el concurs Sigues viu, tingues paraula, també emmarcat en l'Any de la Paraula Viva per commemorar el centenari de la Secció Filològica. S'hi pot participar tant per la pàgina de Llengua catalana al Facebook com fent-se seguidor del seu Twitter i enviar missatges amb l'etiqueta #svtp i la menció @llenguacatalana. El concurs té cinc categories:

  • Compartir fotografies de plaques de carrers amb noms curiosos.
  • Inventar un embarbussament, enregistrar-lo en vídeo o àudio i compartir-lo.E
  • Escriure un text breu en què tots els adjectius i noms siguin topònims o cognoms.
  • Inventar una paraula original i divertida utilitzant els sistemes de derivació i composició propis del català.
 El segon cas ens arriba des dels serveis lingüístics universitaris i té lloc via Twitter. Es tracta del concurs Sigues lingüísticament sostenible en què es formulen dues preguntes en forma de vídeo simpàtic per motivar la reflexió al voltant de la diversitat lingüística. Els participants han de contestar a dues preguntes:
  • Si fossis en Mario, què faries per aconseguir que et parlessin en català?
  • Quina és la primera expressió que ensenyaries a un estudiant que ha de viatjar al teu lloc d'origen?
Ho hauran de fer amb l'etiqueta corresponent (#piulapelmario o #piulapelpumplaf). Us deixem aquí el vídeo d'en Robinson Crustó per si us inspira:





dijous, 27 d’octubre del 2011

Eines en xarxa gratuïtes per crear materials educatius

Ja fa dies que tenia una entrada pendent d'escriure d'aquesta magnífica i llarguíssima llista d'eines per a confeccionar materials en línia per a les classes de llengua. Són 150 recursos estructurats en unes quantes categories dels quals m'he entretingut a escollir-ne alguns de cada, els més intuïtius o que crec que funcionen millor:


  • Quaderns i publicacions digitals: N'hem triat dues de clàssiques, però que permeten fer presentacions online tipus pdf, però també en un format semblant a una publicació en paper: Issuu i Calaméo
  • Webquests i cerques del tresor: Ens quedem amb Zunal, sembla més intuïtiu que els altres i més ben estructurat. 
  • Mapes conceptuals: en tenim alguns de publicats en altres entrades que trobareu sota l'etiqueta mapa, però hem pensat que també eren interessants aquests: WiseMapping, Mindomo, Mindmeister. Per últim destaquem com a particular el generador de mapes a partir de la viquipèdia: WikiMindMap
  • Llistes de vocabulari, targetes i sopes de lletres: a la llista hi ha vint recursos, però nosaltres ens quedem amb aquest per disseny i funcionalitat: Memorize. Permet fer llistes de vocabulari i de sinònims o traducció o il·lustració
  • Vídeos: Ens ha agradat molt aquesta eina de Google per generar una història en vídeo a partir de la cerca de cinc termes. Es diu Google Search Stories i els usos poden ser infinits!
  • Còmics i dibuixos animats: n'havíem parlat també anteriorment, però ara ens agradaria destacar algunes eines fàcils per fer historietes imaginatives: Xtranormal, Dvolver MovieMaker (com la que hem fet aquí sota en clau d'humor), històries de sagues amb Myths and Legends o també Go!Animate que ens proposa un exemple a l'estil West Wing o còmics còmics amb Bitstips, d'estètica força nord-americana. 
  • Mapes geogràfics: hem escollit aquestes eines perquè sembla que són les que poden fer-nos més servei, Wordlmapper, USGS i Mapping World per redimensionar el món segons aspectes sociològics, històrics i econòmics. 
En teniu per triar i remenar! Que disfruteu!

dilluns, 17 d’octubre del 2011

II Curs d'introducció a la didàctica de la llengua com a idioma estranger

Aquest cap de setmana passat hem estat impartint i organitzant el segon Curs d'introducció a la didàctica de la llengua com a idioma estranger. El curs s'ha fet amb la col·laboració de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua i la Xarxa Vives d'Universitats i ha tingut lloc entre Vinaròs i Morella. És l'únic curs on hi participen dues institucions de banda i banda dels Països Catalans i dels pocs en què es remarca per sobre de tot la unitat de la llengua. Amb tot, el que es pretén és donar unes mínimes directrius a  llicenciats recentso graduats interessats a impartir classes de català fora del domini lingüístic i sol·licitar, arribat el cas, una plaça de professor / lector en una universitat estrangera.

El divendres va estar dedicat a les conferències i presentacions d'Isidor Marí (IEC) sobre interculturalitat, de Salvador Cardús (UAB) sobre societat i llengua i de Josep Vicent Boira (UV) sobre territori i llengua. Tot seguit els professors que el dia següent impartirien els tallers més pràctics, van presentar una taula rodona sobre el tractament de la cultura a les classes de llengua. El matí del dissabte el vam dedicar, personal de l'IRL, a la presentació de materials en línia i en paper, i Rubén Trenzano de la UV, a l'aplicació de l'e-PLE a les classes de català. La tarda la vam dedicar a la didàctica, les experiències i les estratègies de tres professors vinguts dels seus respectius països de destinació: Òscar Bernaus (Universität Leipzig), Dolors Ivorra (Cambridge University), Antònia Ramon (Université Lumière-Lyon 2)

Us deixem aquí la nostra presentació prezi que ens va servir de suport per fer algunes reflexions sobre el rol del professor i sobre tot allò que cal tenir en compte alhora de triar un mètode o didactitzar material no pensat per ensenyar llengua.  



El balanç del curs és més que positiu tenint en compte que es tracta del segon any que es fa amb un bon nivell d'assistència i que les valoracions que ens han arribat són entusiastes. Gràcies a totes i tots els que hi heu participat. Esperem repetir l'any que ve!   

divendres, 30 de setembre del 2011

Premi Lletra 2011 per al patrimoni literari en català

El Premi Lletra de la UOC i la Fundació Prudenci Bertrana premia projectes digitals que promocionin la literatura catalana. La llengua de la pàgina pot ser qualsevol.

Aquest any, però s'han premiat dos projectes ex aequo fets en català. L'un és la digitalització de fons de més de quinze biblioteques, fundacions i arxius amb el Corpus literari digital de la Càtedra Màrius Torres, que vol posar a l'abast i aplegar tot de documents escrits, gràfics, sonors i audiovisuals que testimonien l'existència de les obres literàries. El Corpus, per tant, és una eina molt valuosa per a la recerca en literatura, especialment del segle XX i contemporània.

Pel que fa a l'altra pàgina premiada, el premi s'ha atorgat a les pàgines d'obres i autors catalans a la Viquipèdia i vol ser un reconeixement tant a la tasca de molts usuaris anònims que hi han participat, com als 10 anys de feina per a posar a l'abast de tothom informació veraç sobre la literatura catalana. 





Els manuscrits de Joan Maragall de la BC també estan enllaçats al Corpus literari digital de la Càtedra Màrius Torres 

dijous, 29 de setembre del 2011

Concurs de Microrelats Paraula Viva

Dilluns, 3 d'octubre, comencem un projecte en què intervenen innovació en el camp de la didàctica del català com a llengua estrangera. Es tracta d'un concurs de microrelats per celebrar el centenari de la Secció Filològica de l'IEC implicant-hi la comunitat de catalanoparlants de fora del domini lingüístic, una de les moltes activitats que s'estan fent durant aquest 2011.Any de la Paraula Viva.

Pensant en una eina que fos d'abast internacional i prou flexible per integrar-hi estudiants dels cinc continents, vam pensar en Twitter com a mitjà de participació. Les bases del concurs són ben senzilles: enviar tants microrelats com es vulguin amb la menció @IRLlull i l'etiqueta #paraulaviva. Dels microrelats rebuts se n'aniran penjant alguns, els millors, a la nostra pàgina del Facebook i des d'allà els votarem entre tots. El guanyador s'endurà una plaça al Campus Universitari de la Llengua Catalana de Mallorca-Andorra.

L'objectiu per tant és doble: ajudar a la difusió del català viu fora del domini lingüístic i fer esprémer el cervell als estudiants de català d'una manera lúdica per fer una composició curta i original alhora. Tot un repte!

dijous, 22 de setembre del 2011

Una sola identitat en un món intercultural?

Quan parlem d'interculturalitat a uns quants ens ve al cap algunes de les escenes de la pel·lícula arxiconeguda L'Auberge Espagnole de Cédric Klapish. És un bon exemple del batibull en què cada cop ens trobem més endins.



 Per treure'n profit, però, és interessant anar conscienciant durant tota l'etapa formativa dels avantatges de la barreja i la multiplicitat d'identitats. En l'aprenentatge de llengües, la competència intercultural és necessària per a la interpretació de situacions que gramaticalment entenem, però que culturalment se'ns escapen quan van acompanyades de gestos o d'entonacions poc freqüents en la llengua d'origen, per exemple. En aquest sentit, la UAB ha confeccionat un senzill Test d'Obertura Intercultural per posar a prova la nostra competència en aquesta matèria. Els resultats poden ser sorprenents, però el test està encaminat a fer-nos en tot moment una crítica constructiva de determinades situacions en què no estem acostumats a posar-nos al lloc de l'altre i des d'allà reaccionar potser d'una manera ben diferent de com ho faríem espontàniament.

dimecres, 21 de setembre del 2011

Un multilingüisme que ve d'Europa

La Unió Europea dedica esforços humans i econòmics remarcables en la difusió i promoció del multilingüisme entre els seus ciutadans. La tasca conscienciadora va encaminada a facilitar la circulació de persones entre els països membres i també en la construcció cultural d'Europa més enllà de les fronteres lingüístiques.

En aquest sentit ens volem fer ressò d'una notícia en què s'esmentava el portal Poliglotti4.eu un portal que surt d'una iniciativa de la Plataforma per al Multilingüisme integrada per societat civil, i està dirigit tant a la societat en general, com als polítics, professorat, estudiantat i serveis socials públics. Entre els objectius principals compten ajudar que els diferents agents als quals es dirigeix el portal disposin de suport en el desenvolupament del multilingüisme en els seus programes, que coneguin les bones pràctiques en matèria de formació o implementació de programes de multilingüisme i que disposin d'eines per a la comunicació entre els diferents agents per fer realitat projectes sobre el multilingüisme amb més impacte a la societat civil.

No acabem de veure, però com es farà efectiu aquest projecte. De moment la pàgina només és en anglès, cosa que ens sorprèn des d'un punt de vista multilingüe; i ens costa veure el mecanisme de participació. Sí que es poden consultar alguns documents de la recerca que s'està duent a terme, però més enllà d'això el portal té sobretot bones intencions.

dilluns, 19 de setembre del 2011

Més perfils històrics a les xarxes

Els perfils històrics a les xarxes socials com Facebook els havíem vist en formats anacrònics més o menys encertats fent broma de situacions com la II Guerra Mundial o els miracles de Jesús via Twitter. De caire més seriós i en català, fa temps que el perfil de Bernat Desclot analitza l'actualitat dels segle XXI amb el català antic i la lucidesa dels savis al compte de Twitter. També iniciatives com la que presentàvem la setmana passada sobre l'11 de setembre de 1714 validaven el mitjà per a fins més pedagògics. Avui també us volem parlar d'una novetat en aquest sentit al Facebook. Ausiàs March ara té una pàgina creada per a Amics d'Els Clàssics i Editorial Barcino amb motiu de la publicació Una tria d’Ausiàs March a càrrec de Josep Piera. La pàgina anirà relatant la vida del poeta en primera persona i farà públics alguns dels poemes que es poden trobar en aquesta novetat editorial. La idea, si bé no se'ns n'escapa la finalitat promocional, creiem que és un bon punt de partida per anar afinant l'ús de xarxes socials per a l'ensenyament de la literatura. Si en sabeu d'altres exemples els vostres comentaris seran benvinguts com sempre!

dilluns, 12 de setembre del 2011

Viure l'11 de setembre de 1714 minut a minut

El 324.cat ha celebrat la Diada d'una forma original: una recreació de l'assalt a Barcelona per part de les tropes borbòniques el 1714.

La informació està organitzada de forma clara i força didàctica. S'han creat comptes per als protagonistes, els resistents, per una banda, i els borbònics, per l'altra. Cadascú té un avatar apropiat i el nom també és significatiu. A més de la veu dels personatges no hi podia faltar un mitjà d'opinió general, com fou la Gazeta de Barcelona, que també té un compte de twitter per narrar els fets. Hi trobem a faltar les veus del poble, que avui dia són el gruix de les piulades de l'actualitat. També hi ha una cronologia dels fets hora a hora i el seguiment de la llista amb els 15 membres d'aquest Viu l'11 de setembre de 1714. A més, els usuaris també hi han pogut participar amb l'etiqueta #11set1714 que també recull la pàgina a sota. El guió l'ha fet un conjunt d'historiadors amb Dani Cortijo al capdavant i té tots els certificats per afirmar que està fet amb molt rigor històric.

El cas és que ens sembla un gran encert tant per veure el funcionament de Twitter per a usos pedagògics, com per repassar una mica la història en tant que usuaris.

divendres, 5 d’agost del 2011

Twitter, més enllà de la comunicació

Pensant i llegint en com el microblogging està influint en la manera que de comunicar-nos i compartir pensaments, aprofitem per dedicar uns minuts a descabdellar, gràcies a l'apunt d'ICTlogy, alguns dels trets essencials d'aquesta eina que sens dubte l'hi afegeixen un plus que altres serveis dels anomenats social media no tenen.

Entre els punts destacats tindríem:
  • visible per tothom, converses públiques que permeten participar en el món real, més enllà de l'aula
  • immediatesa de les comunicacions
  • consultable en suports mòbils de forma pràctica 
  • informació breu que, a més, acostuma a ser rellevant
  • organització folksonòmica a través d'etiquetes
Aquestes característiques han fet que sigui un mitjà molt utilitzat avui dia per a la informació i comunicació. Tenint en compte la seva presència en la societat actual, és obvi que a poc a poc també s'aniran introduint a les aules, si no ho han fet ja ara amb més o menys força, com l'exemple citat més amunt. Caldrà com sempre fer una especial reflexió entorn als mètodes avaluatius i a la valoració de l'aprofitament d'aquestes eines, més enllà de la novetat. En qualsevol cas esperem poder viure-ho des de la nostra pell també al Llull a partir del setembre, amb un concurs de microrealts al Twitter sota el lema del Centenari de la Secció Filològica de l'IEC que us explicarem quan tornem de vacances. De moment us ho deixem aquí perquè hi pugueu anar-hi pensant. 


dilluns, 1 d’agost del 2011

Mons virtuals en l'ensenyament

Un informe recent de la OECD, "Immersive Online Platforms for Collaboration, Creativity and Learning", recomana vivament els governs de potenciar la recerca i la innovació en noves tecnologies aplicades a la política, però també a l'ensenyament. En concret, ressenya alguns dels avenços que s'han fet ja amb matèria d'introducció dels mons virtuals, com Second Life, en l'ensenyament i en les pràctiques d'estudiants.

Segons aquest informe unes 150 universitats de diferents parts del planeta ja fan servir els mons virtuals per a facilitar, per exemple, l'ensenyament a distància, com és el cas de The Harvard Extension School, o per oferir serveis bibliotecaris en un entorn més amable que una plataforma d'aprenentatge. En el camp de les pràctiques jocs de rol interactius per facilitar la versemblança en el camp de la Medicina o també per a manipular productes perillosos a les classes de química de Primària.

Amb tot, l'informe conclou que encara hi ha certa reticència a utilitzar aquest tipus d'eines en l'aprenentatge formal per la dificultat de valorar-ne els beneficis d'una manera quantificable. A més, també hi intervenen factors de rebuig per part de la comunitat docent per manca d'habilitats en com fer servir aquests espais per a finalitats educatives. És per aquesta raó que remarquen que caldria més investigació en aquesta àrea específica, com la que està fent Education Arcade.

Per la nostra banda ens preguntem quin abast han tingut o tenen els móns virtuals en l'ensenyament de llengües. Enric Serra, al bloc Aprendre llengües, en parlava precisament ja fa temps i enumerava algunes experiències. De totes maneres, ens quedem amb l'aportació de Dankmuta que en un dels comentaris es refereix al bloc, Teaching in Second Life, de Nergiz Kern dedicat íntegrament a l'ensenyament de llengües a través de Second Life. Una crònica molt interessant de l'experiència d'ensenyar a través d'aquesta eina.