dimarts, 3 de juliol del 2012

Ensenyar i aprendre, dues cares de la mateixa moneda

zentolos - Flickr
Aquests dies hem estat rastrejant a la xarxa, als llibres i a les trobades que hem tingut cara a cara, punts en què el canvi de paradigma en l'educació es faci evident. Sol ser habitual que en aquests moments ens vinguin idees generals que tenim sabudes de la pedagogia constructivista, ara bé, l'actualització de valors com el aprendre en l'acció o l'aprenentatge col·laboratiu, prenen un nou significat durant el desenvolupament de les noves tecnologies i els usos que se'n deriven.

En aquest sentit, volem presentar dos exemples d'actualitat. El primer d'ells és el llibre elaborat a partir del Mozilla Festival de 2010: Learning, Freedom and the Web. El llibre, força extens i consultable també en línia, és una bona mostra de la feina que es fa durant els festivals anuals que tenen lloc a diferents punts del planeta i que posen en contacte a professionals del món de l'educació i de la tecnologia. Dins el llibre que relata la trobada que va tenir lloc a Barcelona el 2010 hi hem trobat la referència a HASTAC (Humanities, Arts, Science and Technology Advanced Collaboratory). Sota aquest acrònim hi ha una xarxa internacional d'educadors i visionaris digitals compromesos en el desenvolupament de noves eines i mitjans; en el pensament crític sobre el rol de les noves tecnologies a la vida, l'aprenentatge i la societat, i en les formes participatives d'aprendre. La xarxa copta amb més de 200 becaris i més de 8.000 membres. Tothom s'hi pot inscriure i participar-hi tant en la confecció de continguts com en la recopilació d'informació. 

La segona proposta és més propera. Es tracta d'iCOBAE, un projecte d'innovació sobre competències bàsiques en educació dut a terme per Fernando Trujillo, Miguel Ángel Ariza y Diego Ojeda. Destaquen entre altres punts la voluntat de reflexionar sobre l'educació per competències, el disseny de tasques integrades, els mecanismes d'avaluació i la potenciació de l'autoformació.A banda, ofereixen una interessant punt de partida sobre el que hauria de ser l'avaluació en un model d'aprenentatge per competències, com el que es vol aplicar ara en l'educació secundària, així com propostes de treball cooperatiu i de formació del professorat. 

En qualsevol cas, són dues propostes interessants, que caldrà anar seguint i estudiant. Si en coneixeu més, deixeu-nos un comentari! Ens agradarà ampliar la xarxa.

dijous, 24 de maig del 2012

Una història de la llengua en present

Via el nostre estimat Gazophylacium teníem pendent de comentar una història de la llengua peculiar, però adaptada als temps que corren. Si en fa de temps que teníem aquesta entrada pendent! Disculpeu per les interrupcions... Dèiem que la història de la llengua catalana, per a no filòlegs, s'entén, s'ha escrit i reescrit més de mil vegades i amb totes les webs i wikis que es creen durant l'era digital el nombre de vegades que l'arbre cronològic s'ha repassat de dalt a baix es multiplica; més si tenim en compte que el català és la tretzena llengua amb més nombre d'articles a la Viquipèdia i una de les deu més actives a nivell global de xarxa, les dades a InformeCAT de Plataforma per la llengua.

Sigui com sigui, poques pàgines adopten presentacions innovadores i adaptades als temps que corren. Amb això no volem dir que el text sigui un suport que calgui desacreditar. De fet, si és necessari tenir els conceptes i les dades clares, un text breu, concís i ben estructurat és sempre una solució òptima i barata des d'un punt de vista de disseny web. Un dels avantatges de tenir una llengua global potser són les de poder fer materials com aquesta magnífica History of English in Ten Minuts de The Open University (recordem-ho, universitat lliure i gratuïta amb continguts oberts!). El text hi és en format reduït i com a acompanyament del vídeo. No hi falta tampoc la transcripció, imprescindible si estem pensant en estudiants d'anglès, i una ampliació cap a cursos de la mateixa OU. Es deixen de banda els formalismes, la redacció és desenfadada, l'audiovisual pren el protagonisme. La presentació ens deixa amb una idea prou acurada de la història de l'anglès, cumpleix la funció divulgadora doncs, a més d'entretenir, segona funció no menys important avui dia per tal que un contingut web assoleixi el major nombre de visitants, però sobretot de lectors, possible.


  

dimarts, 27 de març del 2012

Pàgines i wikis per a la col·laboració en línia: alguns exemples

A vegades ens cansem de fer formació per adquirir habilitats i destreses amb eines com les wikis, el moodle, els blocs. Però tota aquesta formació d'ús de programari, que sol ser la part en què hi passem més temps, no deixa de ser una eina buida si després no s'emplena de continguts.

De tant en tant, ens agrada fer-vos arribar propostes concretes que hem trobat per vies diferents. Una d'elles ens arriba via un dels blocs que llegim, Educatontic. Es tracta d'un projecte educatiu de Berritzegune Nagusia de Bilbao per apropar l'entorn immediat a alumnes i professors i fer-ho constar a la xarxa de forma col·laborativa. El resultat és aquest web fet amb tecnologia Google Sites que fa propostes didàctiques tant en el camp de l'ensenyament de llengües, com en el de la teconlogia. L'eina és la mateixa, la filosofia col·laborativa del projecte també, només canvia el contingut, els exercicis.

L'altra proposta ens arriba a través del curs que hem fet a Madrid: Ensenyar català a Espanya i Portugal: idees i experiències, amb la col·laboració de la Delegació de la Generalitat de Catalunya a Madrid. A més de fer un taller d'Aula Mestra, la propera plataforma dins Parla.cat per a la gestió de cursos personalitzats amb tecnologia moodle, també va tenir lloc un taller sobre wikis. Inmaculada Mas, professora de llengua espanyola a la Universitat de Santiago de Compostel·la, i té wikis tan interessants com aquesta sobre fonètica i fonologia de l'espanyol. Són especialment interessants les pàgines sobre projectes en què trobem les aportacions de l'alumnat fent ús d'arxius sonors, gràfics i tot el ventall de possibilitats que ofereix el wiki.

dissabte, 17 de març del 2012

Una petita contribució

Avui, dia de la poesia en català a la xarxa volem posar-hi el nostre granet de sorra. Tot i no ser molt donats a aquestes celebracions, en aquest bloc, i que ens agafi de cap de setmana, hem pensat que una mica de poesia sempre va bé per l'esperit i també per adonar-nos que la creativitat la tenim molt a prop, en el mateix llenguatge.

Triem, doncs, uns versos de Pere Gimferrer del poema Mascarada, per trencar-nos una mica el cor i les banyes:

Aquests exèrcits alarmants
que vénen quan la nit destrossa
amb calaveres blau turquí
l'armada dels dies que foren
aquesta llum espellifada
de galions en fosc destret
la Nau Fantasma dels amants
tudada nit nit de centelles
l'hivern tot fet de boles d'aigua
i de jardins incendiats
l'estiu amb boca de berbena
el quepis de la soledat
col·legials a la dispesa
oh disposers del somni brut
l'estiu amb roba de carrer
i la romança de la nit
sarau de coloret bengales
pintura a l'aigua de París 
quan tants exèrcits s'estimbaven 
Que tingueu bona poesia!

divendres, 16 de març del 2012

Poesia a la xarxa, participem-hi!

Demà se celebra el dia de la poesia catalana a internet, gairebé coincidint amb el dia mundial de la poesia, el dia 21 de març. Hi ha dues accions que ens han arribat per celebrar aquestes festes literàries:

17 de març: El portal Lletra de la UOC fa una crida a emplenar les xarxes socials de versos catalans. Podeu piular versos al Twitter amb l’etiqueta #jollegeixo. Si teniu un bloc, podeu fer una entrada explicant quins us sembla que són els 5 millors versos de la poesia catalana i què us suggereixen. Si feu arribar un correu a lletra@uoc.edu per informar-los de la vostra entrada, l’enllaçaran des de lletrA. També al Facebook podeu compartir els vostres versos preferits al mur personal i també participar en l’esdeveniment II Dia de la Poesia Catalana a Facebook.

21 de març. Dia mundial de la poesia Dins i fora de les xarxes socials, la UOC proposa piular versos al Twitter amb les etiquetes #dmpoesia i #jollegeixo. Durant la primera quinzena de març, des del twitter de @lletra i des del nostre Facebook han proposat la lectura d’un poeta català cada dia. Per altra banda, el CPNL proposa un concurs de haikus a la xarxa. L’activitat s’inscriu en el marc de l’Any de la Paraula Viva, que organitza l’Institut d’Estudis Catalans. Adreçat a  l’alumnat dels cursos de català i als voluntaris i aprenents del programa Voluntariat per la llengua, el concurs es du a terme a la xarxa social Facebook, en concret a la pàgina:

http://www.facebook.com/paraulahaikus

El concurs finalitza a les 23.59 hores del dia 22 de març de 2012.


Demà, uns quants versos, promès! 

dimarts, 10 de gener del 2012

Lèxic en dosis justes

Des d'ahir TV3 emet unes píndoles simpàtiques sobre lèxic i paraules curioses del català sota el títol de Català a l'atac, pres d'un palíndrom de batalla de Màrius Serra. Tot i que diuen que el programa "fuig del didactisme" perquè no hi ha una explicació de criteris gramaticals al darrere, estem segurs que se'n pot treure molt de suc i donar joc per a múltiples aplicacions didàctiques.

Us deixem la mostra aquí, en trobareu més al web que TV3 ha habilitat per al programa a mesura que es vagin passant per televisió.


dijous, 15 de desembre del 2011

Paraula Viva: microrelats, cançons i català a l'atac

Avui ha tingut lloc la roda de premsa de presentació de dues iniciatives més que s'adhereixen a l'Any de la Paraula Viva pel Centenari de la Secció Filològica de l'IEC. Per la nostra banda hem anunciat els guanyadors del concurs de microrelats. En primer lloc ha estat premiada amb una plaça al Campus universitari de la llengua catalana:

@Melisechery Mélissa Séchery #paraulaviva ella deixa la nota al llit: "papa, m'han robat, apallissat, violat. Em moriré! Comprendràs que un 3 d'anglès no és greu" @IRLlull
 I en segon lloc, amb un accèssit d'un lot de llibres:

@inversemblant Daria Prokakhina
#paraulaviva @IRLlull Pastanagues a la mitjanit, arròs al matí, café i té a qualsevol hora del dia, però sobre tot a la nit. Som un desastre
A més, també han presentat dues iniciatives. Una és Pop Lletrat, un projecte del Termcat, la revista Enderrock, l'IEC, el CPNL i la DGPL. Màrius Serra entrevista a cinc grups de pop que reflexionen sobre la llengua i les cançons. Es fa referència sobretot a neologismes i a l'origen de la llengua que fan servir a les seves cançons. El DVD es podrà obtenir amb el número del mes de desembre de la revista Enderrock.

L'altra iniciativa porta el nom d'un ja cèlebre palíndrom també de Màrius Serra, Català a l'atac, una sèrie de microespais amb guió d'Enric Gomà sobre els aspectes curiosos de la llengua catalana: frases fetes, usos lexicalitzats i populars de paraules comunes es troben en microespais de 50 segons que s'emetran a TV3 a partir del gener.



Formació de llengües estrangeres a Barcelona

Demà, com ja fa uns quants anys, assistirem al XX Encuentro práctico de profesores de ELE a Barcelona, organtizat per IH i l'editorial Difusión. El programa d'aquesta trobada de professionals del sector de l'ensenyament de l'espanyol com a segona llengua, i per extensió d'altres llengües d'arreu del món, ve fornit de propostes interessants de professorat d'EOI, universitats i escoles. Hi ha dos temes centrals que encapçalaran les conferències de divendres al matí: la hipòtesi de la interacció en la teoria cognitivo-interaccionista en l'adquisició i aprenentatge de segones llengües i la psicologia en l'enfocament per tasques, a càrrec de Michael Long de la University of Maryland, i el tractament del text en l'aula d'idiomes en tant que objecte cultural, a càrrec d'Enrique Bernánrdez de la Universidad Complutense de Madrid. La resta de tallers i panells tractaran temes diversos com l'avaluació, l'atenció al lèxic, la introducció d'activitats lúdiques a classe, la traducció en l'ensenyament de llengües estrangeres o les habilitats necessàries per ser un bon professor. De ben segur que seran dos dies ben profitosos. Us en mantindrem informats!

dimecres, 14 de desembre del 2011

YouTube per a professors i alumnes

Google, tenint en compte la preocupació dels centres educatius pels continguts dels vídeos del Youtube i conscient que el vídeo continua sent una eina valuosa per a l'educativa, ha creat un nou portal personalitzable per a les escoles. La plataforma pren com a punt de partida el portal existent YouTube.Edu en què es poden trobar vídeos de "lliçons breus de professors d'arreu del món, cursos complets de les millors universitats del planeta, desenvolupament professional d'educadors d'experiència acreditada i vídeos inspiradors de líders d'opinió."

A banda de totes les bones idees que ja es podien consultar en aquests canals especialitzats, ara les escoles també poden obrir un compte i fer-se un portal personalitzat en què els estudiants veuen només els continguts que els professors deixin veure, sense l'apartat "vídeos relacionats", sense comentaris d'internautes. Es tracta d'una eina perfecta per unir ajudar-nos a introduir el vídeo a l'aula i també maneres innovadores de fer-lo servir.



Trobareu més informació al bloc de Youtube o directament en els enllaços que us hem deixat aquí. 

dilluns, 5 de desembre del 2011

Si doneu educació, obtindreu riquesa

Des del blog d'Olliebray ens trobem amb aquesta meravella de conferència de Lord David Puttnam sobre l'educació avui i la responsabilitat dels governs per portar-la a les quotes d'excel·lència desitjades. Puttman es demana si volem un model de societat economicista, basat en l'utilitarisme o per contra volem un model de societat on els ciutadans siguin creadors de coneixement en la societat interconnectada en què vivim: només serà possible un model de societat d'igualtat d'oportunitats amb un model d'ensenyament d'igualtat d'oportunitats.

Per arribar-hi, diu, cal tenir en compte que el pressupost d'un país és clau, i que les partides dedicades a l'ensenyament i també als professionals que hi treballen han de ser generoses, recompensant-los en sou i en formació continuada. Amb tot això admet que la tecnologia és la font del canvi de paradigme en què estem immersos; "Code is the new Latin", citant l'informe Next Gen d'Alex Hope i Ian Livingston insisteix que cal una adaptació de les metodologies per veure-hi clar, cal l'empenta de tota la comunitat educativa, sobre la qual recau l'impacte d'aquest canvi. Creiem que són raons de pes, tal com Puttman apunta, per dedicar-hi tots els esforços possibles.

http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341eb53c53ef015393ff071a970b

divendres, 11 de novembre del 2011

Actualitzem Google Maps

Fa uns dies Google va demanar els usuaris de Canadà que corregissin i augmentessin la informació a Google Maps d'aquest país. Google ha desenvolupat una nova eina anomenada Google Map Maker. L'equip de Google comprovarà els canvis abans de fer-los públics. L'objectiu: millorar entre tots els ciutadans els mapes per fer-los més propers a la realitat, seguint la filosofia de Wikipedia.

Per una altra banda, Rodd Lucie de The Clever Sheep ens planteja la reflexió sobre l'aprofitament d'una eina com aquesta per traslladar la realitat a les nostres aules. Entre altres coses, els alumnes podrien marcar parts del seu dia a dia, rutes culturals o històriques al voltant d'una ciutat, les millors vistes o els millors restaurants per tastar un plat típic!

Les aplicacions per a una classe de llengües que tingui com a centre d'interès les direccions, la vida a la ciutat o la restauració, poden ser molt útils. Com a exercici de reconeixement públic de la feina feta, també. Teniu l'eina també en català i suposem que es pot fer servir també aquí, encara que el vídeo que tenim és del Canadà, molt xulo, per cert.



dimecres, 9 de novembre del 2011

Més concursos twittaires

Després del nostre llançament a la xarxa del concurs de Microrelats Paraula Viva, en el qual ja s'han rebut més de 200 relats d'estudiants de català d'arreu del món, n'han sortit d'altres des d'institucions que també tenen entre els seus objectius la difusió de la llengua catalana.

El primer cas és el concurs Sigues viu, tingues paraula, també emmarcat en l'Any de la Paraula Viva per commemorar el centenari de la Secció Filològica. S'hi pot participar tant per la pàgina de Llengua catalana al Facebook com fent-se seguidor del seu Twitter i enviar missatges amb l'etiqueta #svtp i la menció @llenguacatalana. El concurs té cinc categories:

  • Compartir fotografies de plaques de carrers amb noms curiosos.
  • Inventar un embarbussament, enregistrar-lo en vídeo o àudio i compartir-lo.E
  • Escriure un text breu en què tots els adjectius i noms siguin topònims o cognoms.
  • Inventar una paraula original i divertida utilitzant els sistemes de derivació i composició propis del català.
 El segon cas ens arriba des dels serveis lingüístics universitaris i té lloc via Twitter. Es tracta del concurs Sigues lingüísticament sostenible en què es formulen dues preguntes en forma de vídeo simpàtic per motivar la reflexió al voltant de la diversitat lingüística. Els participants han de contestar a dues preguntes:
  • Si fossis en Mario, què faries per aconseguir que et parlessin en català?
  • Quina és la primera expressió que ensenyaries a un estudiant que ha de viatjar al teu lloc d'origen?
Ho hauran de fer amb l'etiqueta corresponent (#piulapelmario o #piulapelpumplaf). Us deixem aquí el vídeo d'en Robinson Crustó per si us inspira:





dijous, 27 d’octubre del 2011

Eines en xarxa gratuïtes per crear materials educatius

Ja fa dies que tenia una entrada pendent d'escriure d'aquesta magnífica i llarguíssima llista d'eines per a confeccionar materials en línia per a les classes de llengua. Són 150 recursos estructurats en unes quantes categories dels quals m'he entretingut a escollir-ne alguns de cada, els més intuïtius o que crec que funcionen millor:


  • Quaderns i publicacions digitals: N'hem triat dues de clàssiques, però que permeten fer presentacions online tipus pdf, però també en un format semblant a una publicació en paper: Issuu i Calaméo
  • Webquests i cerques del tresor: Ens quedem amb Zunal, sembla més intuïtiu que els altres i més ben estructurat. 
  • Mapes conceptuals: en tenim alguns de publicats en altres entrades que trobareu sota l'etiqueta mapa, però hem pensat que també eren interessants aquests: WiseMapping, Mindomo, Mindmeister. Per últim destaquem com a particular el generador de mapes a partir de la viquipèdia: WikiMindMap
  • Llistes de vocabulari, targetes i sopes de lletres: a la llista hi ha vint recursos, però nosaltres ens quedem amb aquest per disseny i funcionalitat: Memorize. Permet fer llistes de vocabulari i de sinònims o traducció o il·lustració
  • Vídeos: Ens ha agradat molt aquesta eina de Google per generar una història en vídeo a partir de la cerca de cinc termes. Es diu Google Search Stories i els usos poden ser infinits!
  • Còmics i dibuixos animats: n'havíem parlat també anteriorment, però ara ens agradaria destacar algunes eines fàcils per fer historietes imaginatives: Xtranormal, Dvolver MovieMaker (com la que hem fet aquí sota en clau d'humor), històries de sagues amb Myths and Legends o també Go!Animate que ens proposa un exemple a l'estil West Wing o còmics còmics amb Bitstips, d'estètica força nord-americana. 
  • Mapes geogràfics: hem escollit aquestes eines perquè sembla que són les que poden fer-nos més servei, Wordlmapper, USGS i Mapping World per redimensionar el món segons aspectes sociològics, històrics i econòmics. 
En teniu per triar i remenar! Que disfruteu!

dilluns, 17 d’octubre del 2011

II Curs d'introducció a la didàctica de la llengua com a idioma estranger

Aquest cap de setmana passat hem estat impartint i organitzant el segon Curs d'introducció a la didàctica de la llengua com a idioma estranger. El curs s'ha fet amb la col·laboració de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua i la Xarxa Vives d'Universitats i ha tingut lloc entre Vinaròs i Morella. És l'únic curs on hi participen dues institucions de banda i banda dels Països Catalans i dels pocs en què es remarca per sobre de tot la unitat de la llengua. Amb tot, el que es pretén és donar unes mínimes directrius a  llicenciats recentso graduats interessats a impartir classes de català fora del domini lingüístic i sol·licitar, arribat el cas, una plaça de professor / lector en una universitat estrangera.

El divendres va estar dedicat a les conferències i presentacions d'Isidor Marí (IEC) sobre interculturalitat, de Salvador Cardús (UAB) sobre societat i llengua i de Josep Vicent Boira (UV) sobre territori i llengua. Tot seguit els professors que el dia següent impartirien els tallers més pràctics, van presentar una taula rodona sobre el tractament de la cultura a les classes de llengua. El matí del dissabte el vam dedicar, personal de l'IRL, a la presentació de materials en línia i en paper, i Rubén Trenzano de la UV, a l'aplicació de l'e-PLE a les classes de català. La tarda la vam dedicar a la didàctica, les experiències i les estratègies de tres professors vinguts dels seus respectius països de destinació: Òscar Bernaus (Universität Leipzig), Dolors Ivorra (Cambridge University), Antònia Ramon (Université Lumière-Lyon 2)

Us deixem aquí la nostra presentació prezi que ens va servir de suport per fer algunes reflexions sobre el rol del professor i sobre tot allò que cal tenir en compte alhora de triar un mètode o didactitzar material no pensat per ensenyar llengua.  



El balanç del curs és més que positiu tenint en compte que es tracta del segon any que es fa amb un bon nivell d'assistència i que les valoracions que ens han arribat són entusiastes. Gràcies a totes i tots els que hi heu participat. Esperem repetir l'any que ve!   

divendres, 30 de setembre del 2011

Premi Lletra 2011 per al patrimoni literari en català

El Premi Lletra de la UOC i la Fundació Prudenci Bertrana premia projectes digitals que promocionin la literatura catalana. La llengua de la pàgina pot ser qualsevol.

Aquest any, però s'han premiat dos projectes ex aequo fets en català. L'un és la digitalització de fons de més de quinze biblioteques, fundacions i arxius amb el Corpus literari digital de la Càtedra Màrius Torres, que vol posar a l'abast i aplegar tot de documents escrits, gràfics, sonors i audiovisuals que testimonien l'existència de les obres literàries. El Corpus, per tant, és una eina molt valuosa per a la recerca en literatura, especialment del segle XX i contemporània.

Pel que fa a l'altra pàgina premiada, el premi s'ha atorgat a les pàgines d'obres i autors catalans a la Viquipèdia i vol ser un reconeixement tant a la tasca de molts usuaris anònims que hi han participat, com als 10 anys de feina per a posar a l'abast de tothom informació veraç sobre la literatura catalana. 





Els manuscrits de Joan Maragall de la BC també estan enllaçats al Corpus literari digital de la Càtedra Màrius Torres