dilluns, 1 d’agost del 2011

Mons virtuals en l'ensenyament

Un informe recent de la OECD, "Immersive Online Platforms for Collaboration, Creativity and Learning", recomana vivament els governs de potenciar la recerca i la innovació en noves tecnologies aplicades a la política, però també a l'ensenyament. En concret, ressenya alguns dels avenços que s'han fet ja amb matèria d'introducció dels mons virtuals, com Second Life, en l'ensenyament i en les pràctiques d'estudiants.

Segons aquest informe unes 150 universitats de diferents parts del planeta ja fan servir els mons virtuals per a facilitar, per exemple, l'ensenyament a distància, com és el cas de The Harvard Extension School, o per oferir serveis bibliotecaris en un entorn més amable que una plataforma d'aprenentatge. En el camp de les pràctiques jocs de rol interactius per facilitar la versemblança en el camp de la Medicina o també per a manipular productes perillosos a les classes de química de Primària.

Amb tot, l'informe conclou que encara hi ha certa reticència a utilitzar aquest tipus d'eines en l'aprenentatge formal per la dificultat de valorar-ne els beneficis d'una manera quantificable. A més, també hi intervenen factors de rebuig per part de la comunitat docent per manca d'habilitats en com fer servir aquests espais per a finalitats educatives. És per aquesta raó que remarquen que caldria més investigació en aquesta àrea específica, com la que està fent Education Arcade.

Per la nostra banda ens preguntem quin abast han tingut o tenen els móns virtuals en l'ensenyament de llengües. Enric Serra, al bloc Aprendre llengües, en parlava precisament ja fa temps i enumerava algunes experiències. De totes maneres, ens quedem amb l'aportació de Dankmuta que en un dels comentaris es refereix al bloc, Teaching in Second Life, de Nergiz Kern dedicat íntegrament a l'ensenyament de llengües a través de Second Life. Una crònica molt interessant de l'experiència d'ensenyar a través d'aquesta eina.

dimecres, 27 de juliol del 2011

Trobar-se catalans fins i tot a la sopa

Això és el que ens sol passar quan anem de vacances, ens trobem per tot arreu catalans. Però per tots aquells que viviu fora a vegades seria d'agrair tenir algú a prop que parli la mateixa llengua i sàpiga què dius quan et surt un (espontàniament) 'deunido!'.

Ara tenim una aplicació, Ja sóc aquí, de smartphone (actualment només per IPhone, però aviat també per Android) que permet trobar catalans sigueu on sigueu. El giny funciona a partir de la geolocalització de què disposen aquests aparells i s'instal·la còmodament i gratuïtament. Amb aquesta aplicació us podreu comunicar amb altres catalans de forma anònima. L'aplicació en troba uns 20, els que tens més a prop. A més, permet enviar-se missatges de 119 caràcters màxim, als quals es pot incorporar fins i tot una xapa reivindicativa o identificativa. Per registrar-se s'ha de superar un petit enigma d'esfinx: tres preguntes fàcils sobre Catalunya.  De moment ja hi ha uns 1.000 inscrits

També, i pensant en una aplicació més didàctica, creiem que pot ser una bona eina per tots aquells estudiants que tinguin ganes de trobar catalans prop de casa seva per practicar català o veure el futbol junts.

dilluns, 25 de juliol del 2011

25 Jornades donen per molt

La setmana passada vam celebrar les XXV Jornades Internacionals per a Professors de Català a Girona. Vam dedicar més de 20 hores a la formació especialitzada del professorat que formen la xarxa d'estudis catalans universitaris. Més de 110 participants, rècord d'assistència respecte als altres anys, van poder seguir un programa que aquest any s'ha centrat en els diferents procediments d'avaluació a l'aula i fora d'ella, així com eines i recursos per portar-la a terme de la forma més innovadora.

D'aquests quatre dies en guardem bons records, des de l'organització, però creiem que també des del mateix professorat si tenim en compte els comentaris que ens van fer arribar l'últim dia i les cares de satisfacció, tot i el cansament. Dels nostres participants que també en van ser actors, ens agradaria destacar les presentacions de Laia Darder, professora fins ara a la Universitat de Sheffield, sobre l'organització d'un taller Brossià amb la participació del grup poèticomusical Oliva trencada.  També va tenir bona acollida la proposta metodològica per treballar el Portfoli a l'aula de Kristina Pla, Universitat de Leeds, amb tres blocs centrats tant en treball autònom com en recursos més propis del treball diari a l'aula. Albert Morales, per la seva banda, va presentar una aplicació per als alumnes de CLE del corpus oral digital RETOC. Finalment, Andreu Bauça, Universitat de Praga, ens va presentar una pel·lícula curiosa que van rodar amb l'ajut dels estudiants.

A partir d'ara ens toca fer-ne les valoracions objectives i començar a preparar-nos per a les Jornades de l'any que ve. Gràcies a tots i totes per l'energia que hem pogut recollir aquests dies, ens donen ànims i força per continuar treballant per vosaltres!

dilluns, 18 de juliol del 2011

Celebrem 25 anys de Jornades!

Avui engeguem la 25a edició de les Jornades internacionals per a professors de català a Girona, la universitat d'aquesta ciutat ens acull per segon any consecutiu.

Aquest any és especial perquè, a banda de celebrar 25 anys de trobades productives entre professorat i personal de l'IRL, entre professorat i professionals de la didàctica de la llengua i la literatura, també comptarem amb molts més participants que en les darreres edicions. 


Les sessions de treball estaran centrades, enguany, en l'avaluació des de punts de vista tant formatius com sumatius. Sense oblidar la importància de la tecnologia en l'avaluació centrada en l'aprenentatge com és l'ús dels portfolis i en concret del portfoli europeu.

En concret, per al dia 19 destaquen noms com Encara Atienza, Anna Pitarch i Neus Figueras. A banda de ponències o tallers més generalistes (vegeu el programa complet aquí) hi ha un altre bloc de tallers i ponències els dies 19 i 20 de juliol que estaran protagonitzats pel mateix professorat de la Xarxa Universitària d'Estudis Catalans de l'Institut Ramon Llull i tractaran temes com ara l'ús de la lingüística computacional en les classes de llengua catalana, l'organització de jornades músicopoètiques a les universitats o un taller per al disseny de cartells per a la promoció de cursos i activitats.

Les Jornades s'acaben el 21 de juliol amb una conferència de Margarida Casacuberta, "El comte Arnau: trajectòria d'un mite", però esperem poder-vos informar de tot allò que hem après a partir de la setmana que ve. Gràcies pel vostre suport durant tot aquest temps!

dijous, 14 de juliol del 2011

#Piucat: lliçons de català al Twitter

Fa uns dies llegíem al 3cat24 que ja hi ha un curs de català via Twitter, però no només això sinó que dels mateixos autors, Barcelona Media, també tenim a la nostra disposició un corrector: elCorrector, que funciona per a IPad i IPhone i està pensat per corregir textos curts (140 caràcters dos cops al dia en la modalitat gratuïta), per a SMS, Twitter o FB. També el podem fer servir per escriure un correu electrònic, esclar, però ens costaria temps amb aquesta modalitat i potser seria més assenyat adquirir una de les altres dues modalitats que ofereixen a l'App Store d'ITunes a mòdics preus.

Pel que fa al curs de català, Piula en català, sota l'etiqueta #Piucat els autors del programa aniran enviant comentaris que ajudaran a completar la tasca d'elCorrector. Tracten temes durant una setmana o dues en format lliçó de 140 caràcters per dia. Els continguts de tota la lliçó els podeu consultar aquí també. De moment ja tenen dues lliçons: El guionet en mots compostos i Els perquès. Aquestes inciatives han comptat amb el suport d'un motor de correcció del Grup de Recerca en Lingüística Computacional de la Universitat Pompeu Fabra.

Les lliçons, com veieu són de caire també correctiu i no són pròpiament allò que podríem anomenar un curs de Català com a Llengua Estrangera, però tot és un començament. De ben segur que ja us dóna idees.

dimarts, 7 de juny del 2011

Gramàtica de la llengua catalana versió beta

Com ja deveu saber l'Institut d'Estudis Catalans té des de fa un temps en línia la versió beta del que serà la propera Gramàtica de la llengua catalana normativa.

Tot i que es tracta d'una iniciativa que ja fa un temps que dura, l'esmentem perquè també és aquest any que la Secció Filològica fa 100 anys i hem cregut oportú dedicar-li uns minuts a través d'aquesta obra magna que s'hi presenta en versió provisional. El centenari de la Filològica se celebra sota el lema "2011, l'any de la paraula viva" i és per aquest motiu que fer un especial esment a la tasca que duu a terme ens ha semblat escaient. Sense que això exclogui alguna altra idea que ens ronda pel cap i que esperem presentar-vos ben aviat.

Mentrestant, podem anar llegint la gramàtica, tant necessària i anar pensant amb possibles millores del text, si ens hi atrevim, tal com l'Institut d'Estudis Catalans suggereix:  

Per l’esmentat caràcter provisori d’aquests materials i per la voluntat de facilitar al màxim la interacció amb els professionals amb l’única finalitat de fer-los coneixedors dels treballs de la institució i afavorir aportacions de caràcter personal que contribueixin a millorar els textos, l’Institut d’Estudis Catalans n’ha avançat la difusió en versió electrònica.
Ja ho sabeu, doncs, a treballar s'ha dit!

dimarts, 17 de maig del 2011

Dades estadístiques i de retruc sociolingüístiques

Ja fa uns mesos, el febrer, la Generalitat de Catalunya posava en obert a través de Google Public Data Explorer les dades estadístiques comarcals recollides per l'Indescat.

Aquesta iniciativa de Google, per una banda, com de la Generalitat, per l'altra, indica una clara voluntat per a la transparència de dades i per l'obertura de l'accés a la informació per a recercadors i professionals. Google ho explica molt bé en la pàgina de presentació:
The Google Public Data Explorer makes large datasets easy to explore, visualize and communicate. As the charts and maps animate over time, the changes in the world become easier to understand. You don't have to be a data expert to navigate between different views, make your own comparisons, and share your findings.
Això és precisament el que ens trobem quan consultem les dades comarcals que ara tenim a l'abast i que ens poden fer una idea de qüestions relacionades amb la societat i més concretament amb la sociolingüística com aquesta:

 

dimarts, 10 de maig del 2011

Trend topics i energia twittera

Avui veient un dels trend topics del dia, ens hem preguntat si no és també això una eina que se'ns pot girar al nostre favor en cas que fem servir el twitter a l'aula.

Estem parlant de l'etiqueta #tresparaulesquefoten que ha senyalat des d'ahir aportacions d'usuaris anònims al Twitter sobre tres coses que ens empipen: des de la política fins a la vida quotidiana. Al 3cat24 s'hi recollia la notícia i també ens anunciaven que ja hi ha algú que n'ha fet una crònica, janquim, del mateix 3cat24, n'havia fet la crònica a aquest Storify que us deixem al final.


Llegint les diverses ocurrències dels espontanis es pot fer una bona radiografia del país ('ara no toca!'), però també de la llengua, d'expressions aparentment buides ('Ja estàs dormint?'), d'expressions plenes de sentit ('Tunel de peatge'), d'expressions que volen dir una cosa i semblen una altra ('Ja et trucarem'). Un bon exercici cultural i sociolingüístic. Per un no catalanoparlant introduir-se a la conversa no deu ser fàcil, però provar-ho pot ser un bon aprenentatge de síntesi, de coneixement de la cultura meta i d'aprofitament de les eines tecnològiques que nodreixen l'actualitat (i d'alguna cosa més que ens deixem).

Per cert, us recordem que ja som a twitter: @IRLlull!


divendres, 6 de maig del 2011

La mirada experta. Ensenyar i aprendre llengües

El proper dia 1 de juny tindrà lloc la primera jornada entorn a l'ensenyament de llengües organitzades per Linguamón i el Centre de Suport a la Innovació i Recerca Educativa en Llengües.

La jornada se celebrarà a Barcelona i comptarà amb la presència de Daniel Cassany, Glòria Bordons, Neus Figueres, Teresa Navés, Oriol Guasch i Juli Palou que parlaran sobre temes relacionats amb la literatura i l'ensenyament de llengües, les noves tecnologies, l'avaluació o el plurilingüisme, entre altres. Us hi podeu inscriure fins al 24 de maig a través del web del CIREL.

Hi assistirem i us en mantindrem informats per tots aquells que ens seguiu i que no hi podreu anar.

dimarts, 3 de maig del 2011

Portfolis basats en blogs

Una de les eines perquè els nostres estudiants puguin anar configurant un portfoli amb les característiques citades en l'article anterior, són els blocs. Jeff Utecht, a The Thinking Stick, enumera alguns dels motius pels quals aquesta aplicació informàtica pot ser útil per fer un portfoli:

  • historial de tot el que es penja, sempre disponible
  • possibilitat de compartir el material amb altres companys, fàcilment
  • valorar quin ha estat el progrés en l'aprenentatge  
  • continguts creats per els estudiants mateixos i dels quals ells en són els màxims gestors
Aquests elements fan que l'alumne se senti amo i senyor d'allò que ha creat i és sabut que a més constrol del que fem més motivació tenim i més orgullosos podem estar de la nostra feina. Tot i això, admeten, com Utecht que encara queden dificultats inherents al fet de treballar amb una eina nova i molt autònoma respecte al treball formal. Pensem en com establim una avaluació formal del que fan els nostres estudiants a través d'aquestes plataformes (ho hem de fer?), i quines seran les regles d'actualització, freqüència, obligatorietat, si és que volem que hi siguin. 

Aquestes i altres poden ser raons de pes perquè el professorat novell es faci enrere, però creiem que l'experimentació també és aprenentatge. Esperem que ja us hàgiu fet a l'aventura. 

dijous, 28 d’abril del 2011

Europa i eines per a l'aprenentatge de llengües

La Unió Europea té una sèrie de recursos per a l'aprenentatge de llengües, com molts de vosaltres ja deveu saber. Ara bé, mirant amb deteniment les pàgines de l'Organisme Autònom per a Programes Educatius Europeus (OAPEE), a part de trobar-hi informacions sobre els programes ja coneguts com Leonardo, Comenius o Erasmus, també hi trobem eTwinning, projectes de col·laboració escolar a Europa. Entre els projectes que presenten un és sobre Projectes motivadors. La presentació va força ràpida en quant a informació, però hi ha un parell d'idees interessants:

  • l'aprenentatge ha de ser significatiu
  • autoavaluació i corresponsabilitiat de l'aprenentatge


 

Ens ha agradat trobar materials d'aquest tipus en una institució tan gran com l'Europea i que concorden amb tantes opinions de què hem parlat aquí més d'una vegada.

Per altra banda, també hi podeu trobar, de caire més lingüístic, també hi podeu trobar els Nivells de competència lingüística segons el MCER i els Portfolis Europeus per a les Llengües (PEL) validats per la UE.  Entre ells hi ha el PEL per a majors de 16 anys amb guia didàctica, impresos d'autoavaluació i model de PEL validat.

El Portfoli és una eina que té com principals objectius: ajudar l'alumnat / professorat a familiaritzar-se amb el seu procés d'aprenentatge i tenir un document amb tots els coneixements interculturals que ha anat adquirint a la vida de forma comprensible a tota la UE. En aquests moments la OAPEE també ha posat a la disposició de tothom un ePEL, és a dir una aplicació per anar guardant en línia tot allò relacionat amb l'aprenentatge de llengües al llarg de la nostra vida. Amb consonància amb l'evolució de la societat cap a l'ús de la tecnologia, és una molt bona idea poder disposar d'aquest material en línia. En seguim parlant els propers dies! 

dimarts, 12 d’abril del 2011

Microblogging en un cop d'ull

El microblogging és el servei que dóna Twitter, el més conegut, o altres com EdmodoTwiducate o Diipo més especialitzats en educació. Tots tres permeten enviar al ciberespai o rebre dels contactes que seguim missatges de 140 caràcters màxim sobre un tema. Entre ells hi ha algunes diferències i el que és més important, ofereixen la possiblitat de vertebrar xarxes tancades de comunicació específica, però sempre amb la versatilitat d'obrir-ho al món en un moment donat.

Ens han agradat força els esquemes penjats a Educativa el bloc de Juan José de Haro. Els mapes conceptuals d'aquest divulgador d'innovació pedagògica són tan clars que amb un cop d'ull entenem quines són les diferències entre proveïdors i ens fa la vida més fàcil a l'hora de triar, però també a l'hora de veure quines són les possibilitats d'aplicació del microblogging a les nostres aules.

PS (15 d'abril de 2011): Per verue la força de Twitter us deixem aquí els números del seus 5 anys d'existència. 

dilluns, 11 d’abril del 2011

Aprendre vocabulari amb fitxes

En el bloc [e-aprendizaje] i també a d'altres com wwwhat's new i a Educational Technology Guy, es fan ressò d'una eina, Zen.do, per crear resums a partir d'apunts. A més, no només l'aplicació fa un resum a mode d'etiquetes segons el nostre redactat, sinó que genera automàticament una sèrie de fitxes per memoritzar amb un test relacionat.

Semblant a aquesta aplicació i més encarat a la producció de fitxes per compartir-les amb altres també tenim dues aplicacions senzilles: Word Stash una aplicació que és tan diccionari, perquè ens proveeix de de fitxes que altres han fet com eina per nosaltres i sobretot amb un disseny força amable, i també Flash Card Exchange que conté una base de dades més potent.

També tenim de caire més complet: Study Stack amb múltiples formats de confecció de fitxes i amb llistes ja creades de ciències naturals, enginyeria o idiomes. Així mateix Flash Card DB ofereix gairebé les mateixes prestacions que Study Stack, però amb la diferència que podem controlar la repetició i que per tant pot ser una bona eina per usuaris avançats que l'utilitzen per a l'estudi de matèria complicada.

Finalment, i allunyant-nos de les cartolines típiques pot ser també un bon exercici fer una passejada per la pàgina de Wordia, vocabulari explicat per gent del carrer, però de manera força pedagògica.

divendres, 8 d’abril del 2011

Experiència i pràctica per a projectes de millora

Des d'una institució com la nostra, amb els integrants dispersos en punts allunyats de la geografia, és més important que mai la consciència de la importància de les TIC per a la col·laboració i millora del nostres projectes educatius.

És per aquesta raó que quan llegim autors com Fernando Trujillo, professor i pedagog a Andalusia, de llarga trajectòria a les aules i al web, no podem estar més que d'acord amb el que expressa en les seves intervencions. Ens agradaria retransmetre tota l'energia que la primavera ens porta aquí a tots els punts de docència de català a l'exterior, per crear una bona xarxa de col·laboració i intercanvi d'experiències.

Algunes diapositives són prescindibles per al missatge que ens agradaria que arribés: la importància de la implicació de tots els elements de la societat (insititucions i professionals) per a la millora de projectes educatius, la importància de la formació i motivació dels professionals, la importància del lideratge de les institucions. Us deixem amb la presentació de Trujillo per veure si us porta el mateix entusiasme que ens ha traslladat a nosaltres:

dimecres, 6 d’abril del 2011

SpeakApps de la UOC i les RIA del CLEAR

Llegim a les notícies de la UOC que aquesta universitat liderarà un projecte que integrarà diferents aplicacions per aprendre llengües en una sola plataforma: SpeakApps. El projecte comptarà amb eines desenvolupades per aquesta mateixa universitat i que ja funcionen plenament com Langblog: un audioblog que permet que l'estudiant s'enregistri com a resposta a una tasca d'un professor a una intervenció prèvia d'un company de classe.

En aquest mateix sentit hem parlat alguna vegada de les Rich Internet Applications de la Michigan State University que precisament aquest trimestre dedica la revista del CLEAR (Center for Language Education and Research) a aquestes eines tecnològiques per millorar l'adquisició de llengües estrangeres. Aquesta universitat va començar a treballar amb aquest tipus d'aplicacions el 2006, l'article exposa quins han estat els principis que han impulsat el disseny d'aquestes aplicacions i com s'han utilitzat amb exemples concrets a l'aula. Exercicis a partir de vídeos del youtube o com fer presentacions multimèdia per fer qüestionaris en viu a l'aula,  en són algunes de les idees que podeu trobar. El millor de tot és que podeu utilitzar qualsevol de les aplicacions desenvolupades per aquesta universitat i fer-vos-les a mida, només cal que us registreu al seu lloc web.